Alla inlägg under januari 2009

Av Johanna - 7 januari 2009 15:06

Idag har det verkligen varit en underbar dag!!! Äntligen kom vi ut på vår ridtur som jag pratat om hur länge som helst känns det som!=) Det har hela tiden dykt upp en massa som förstört mina planer. Fodrande och vattenbärande som tagit längre tid än planerat, ond nacke, skadad häst osv.

Näst bäst av allt med dagen är en massa ny snö och solsken!!!!=) Jag tycker bara om vinter när det är såna dagar som idag. Det var inte halt när jag red, inte moddigt eller slaskigt och solen sken jättefint på den nya snön!=) Och sen var det inte så kallt heller.=)

 Jag älskar träd med snö på!


Lyckades ta en bild när vi red. Men i samma sekund som jag tog upp telefonen började Faune se spöken på vägkanten så den fick snabbt åka tillbaka i fickan.

 Det blev härlig ridtur. Först tänkte jag hur ska detta gå för Faune höll på och fjantade sig hemma på stallplanen när jag tog ut honom ur hagen. Men med lite olika övningar så lugnade han ner sig och turen flöt på hur bra som helst. Men när vi kom tillbaka var han fjantig igen. Kom fram till att han är rädd för en liten roddbåt som står uppställd på stallplanen. Vi var framme vid den flera gånger occh då blir han lugn men varenda gång vi ska passera den börjar allt om. Får nog träna där lite mer.=P


Faune tillbaka i hagen efter ridturen.=)


/Johanna























































Av Johanna - 7 januari 2009 09:37

Att sova i 37 graders värme går inte!!! Jag hade ju ont i nacken igår och det gör att jag är lite smått borta, så när min sambo frågar mig om han ska stoppa i något mer i kaminen så säger jag ja gör det. Det var bara det att det var redan över 30 grader och då brukar vi sluta elda och då är det ca 19-20 grader när han går upp på morgonen. Så igår kväll skällde jag lite på honom och sa att han inte får lyssna på vad jag säger när jag har ont!=P Kanske ska tillägga att jag satt vid datorn och gjorde något och när jag sitter vid datorn, ser på tv eller är inne i något annat är det ingen ide att prata med mig. Får man ett svar så kan det bli vilket svar som helst och jag kommer oftast inte ihåg att jag har svarat.=(

Nu står termometern på 23 grader eftersom att det inte är lika kallt ute idag som tidigare dagar. Jag vet inte hur länge jag låg och väntade på att det skulle bli lite kallare. Kaminen står ca 1,6 meter från sängen så värmen strålar ganska kraftigt rakt i sängen. Varmt!!! Det gjorde att när mitt alarm gick igång imorse vägrade jag gå upp och somnade om istället.

 Stugan är inte så stor och svår uppvärmd, men dåligt isolerad så värmen försvinner snabbt!


Nu är bilen avborstad från all snö och motorvärmaren är på så jag kan åka till stallet om ca en halvtimme. Tror faktiskt att det ska bli en skritt tur idag. Tittade i kalendern... kan det vara så illa att jag  inte ridit sen 8 december!? Det är den senste anteckingen jag har så det stämmer kanske.=( Men å andra sidan så har jag varit sjuk i omgångar och Faune haft svullet ben så jag får väl skylla på det.

Jag är glad att Faune inte ska till Tommy förens i maj för då har jag lite tid att få igång honom och hans kondition. Visserligen springer de och leker i hagen en massa men det är inte samma sak. Nu vill jag inte rida så hårt eftersom han har sån vinterpäls och det är lika kallt i stallet som ute så blir han svettig så tar det så lång tid innan han torkar!

/Johanna

Av Johanna - 6 januari 2009 19:11

Jag mår lite bättre men har tråkigt så jag det får bli ett inlägg till.=)


Jag tänkte berätta om en uteritt som vi hade i juni-08. Det var en jätte härlig tur men det var nästan lite för varmt! Jag som bränner mig lätt fick rida med långärmad tröja för att inte se ut som en kräfta!=P

Jag var lite orolig för Faune, för han hade inte druckit innan vi åkte hem ifrån och han ville inte dricka innan vi red iväg. Turen gick i skogen, på skogsvägar, grusvägar och lite asfalt. Vi stannade vid 2 tillfällen för att fika och dricka vatten. Ställe nr 2 var ett bra vatten ställe för hästarna. Jag och Faune var först ner. Men som jag berättat tidigare så ÄLSKAR Faune vatten så han tog sats och försökte springa ut och bada med sadeln på! Fick som tur var stopp på honom och sen fick han gå upp på land igen och inte komma i närheten av vattnet! Istället bar jag vatten i en plastpåse, det var det enda jag hade att ta till. Det var ett jätte mysigt ställe som ni kan se på bilden.

Faune är hästen till vänster. Framför honom finns "stranden" som hästarna kunde gå ner och dricka vid.


Precis innan vi var hemma så stannade vi vid en större strand. Där gick alla ekipage i vattnet så deras hästar kunde stå där och svalka benen! Eller vänta ett tag var är Johanna och Faune?=P

Här!


Vi fick stå på vägen och vänta! Eller vi tränade på att stegra för Faune ville vara med de andra och det ville inte jag. Därav ser han lite spänd ut. Han kändes som en tickande bomb och det blev nästan lite för spännande när han började stegra på bron, alltså någon meter längre bak än han står på bilden.


Väl hemma så åt vi lite sen hämtade vi hem kossor med kalvar som skulle skiljas åt. Gick jättebra trots att hästarna var trötta. Det var bara 2 tjurkalvar som skulle vara kvar hemma på gården resten skulle till ett nytt bete en bit bort. På kvällen så grillade vi och hade jätte trevligt.

Jag måste ha sovit väldigt tungt för jag vaknade inte av att mammorna till tjurkalvarna kom hem till gården igen på natten! Så jag blev lite förvånad när jag på morgonen tittar ut genom fönstret och ser Faune och Jessie gå ihop med 2 kor.

Faune är hästen till vänster.

 Det var 2 mycket trevliga dagar så jag hoppas att det blir en ny uteritt i sommar!=)


/Johanna



























Av Johanna - 6 januari 2009 14:23

Jag bara hatar såna här dagar! Nacken värker så jag skulle vilja lägga mig ner och dö bara för att slippa det!!!! Jag kan inte fatta hur jag stod ut halv året efter krocken! Då hade jag ständig värk och den värken jag känner nu är inte ens jämförbar med hur ont det gjorde då! På den tiden kunde jag inte sitta, jag kunde inte äta, jag kunde inte gå osv för allt gjorde så j-vla ont! Det bästa med den tiden var kommentarerna: Johanna du ser inte ut må så bra!? Nähe du skojar!!!! Likblek för värken gjorde mig spyfärdig, likblek på grund av minimal sömn och ändå lyckades jag ta mig igenom gymnasiet. Men det kostade på... från bra betyg, VG och MVG i de flesta teoretiska ämnena till IG/G. Lyckades jobba upp de kurser som inte var avslutade hyfsat bra de terminerna efter att jag blivit bättre i nacken så det blev en hel del VG och MVG till slut. De praktiska ämnena lyckades jag bara få G i men det blev i alla fall G!!! Inga IG!=) Känns ju dock ganska surt att vara utbildad till något jag inte kan jobba med och det var verkligen mitt stora intresse i livet. Men så kan man ju också se det så här: Jag tog mig igenom det och jag har lyckats göra något av mitt liv!  Jag är envis!=P


Det är nog därför jag är så envis med Ropingen! Vägrar ge upp något mer som jag tycker är roligt! Lantarbetet har jag fått acceptera att jag inte klarar av. Men det är ju något helt annat för Ropingen är bara påfrestande för nacken ett kort tag. Lantarbetet blir ju påfrestande under mycket längre tid och mycket mera fysiskt tungt. Och ropingen har hitills inte gett mig ont i nacken.=) Kanske inte ska säga för mycket. Saker har en tendens att förverkligas!=(


Dagens värk beror på fel lyft vid gårdagens vedbärande, men vad gör man inte för att ha varmt i huset.=P Skämt åsido nu ska jag ta och lägga mig en stund. Detta tog närmare 1 timmar att skriva för hjärnan jobbar inte så snabbt när jag har ont.

/Johanna

Av Johanna - 5 januari 2009 19:16

Nu är det klart!!!!=) Den 3e maj åker Faune till Tommy på träning! Så kul!!! Så nu blir det till att jobba och spara ihop pengar!!!=)

/Johanna

Av Johanna - 5 januari 2009 17:55

Här bor jag. Dock inte så ofta längre då mitt jobb gör att jag bor borta mycket. Men det är här som jag är skriven än så länge.=)


Nu till det jag tänkte skriva om... Min sommar hemma på ön med Faune! Som liten gick jag alltid och drömde om att ha en häst hemma på ön... när jag gick i skogen, på de underbara traktorvägarna, på bergen osv. Det finns en jättemysig traktorväg med en härlig lång backe som jag alltid drömt om att galoppera uppför. Sommaren -07 fick Faune följa med mig på min semester. WOW vilken upplevelse. Både att ha en häst på ön och Faune för han blev en helt annan häst. Från att vara en häst som inte är så jätte förtjust i att mysa så blev han väldigt social. Han kom gärna och ställde sig och sov med huvudet nära en så man kunde klappa honom. Min lillebror som inte är särskilt intresserad av hästar kunde stå och mysa med Faune i en halv timme utan problem.

Två av mina kusiner var där så Faune blev väl använd!=) Den yngsta kusinen fick jag leda runt men hennes stora syster som har blivit en riktigt duktig ryttare red Faune själv. Det blev lite "krock" med ridstil ibörjan, då hon vanligtvis rider klassiskt på ridskola och jag tränar western med Faune. Men när hon väl lärt sig hur Faune fungerar så gick det riktigt bra.=) Han gav henne lite att bita i för han är inte så lätt riden alltid. Jag har en jättebra bild som min kusins pappa tog, han är amatörfotograf med fin kamerautrustning så det blir bra bilder. I alla fall så lyckades han fånga min kusins min jättebra när Faune försökte dra iväg med henne, hon kämpar för fullt för att hålla honom på volten som hon red på. De var ute och vände i skogen flera gånger men hon gav sig inte! Bra gjort!

Faune älskar vatten. När han åkte färjan ut till ön så hängde han över relingen och försökte nå vattnet som stänkte på sidorna! Snacka om att jag var nervös! Till hem färden hade jag sett till att han var bunden mer mitt på färjan.=) Det var inte det enda som gjorde mig nervös den färden... När vi hade ca 300 meter kvar till land, vi var mitt ute på öppet vatten så öppnar sig himlen och i nästa sekund så är det blixt och dunder samtidigt. Vi såg hur blixten slog ner på minst 3 ställen på vår ö! Som tur var så tittar Faune bara rakt upp i himlen och ser ut att tänka Vad nu då? Jag hade ju aldrig kunnat hålla honom även fast han var fastbunden om han hade fått panik! Det hann blixtra och dundra några gånger till innan vi var i land men allt gick bra till slut.

Tillbaka till vatten. En dag tänkte jag att Faune skulle få gå ner och bada så jag spännde fast longerlina och sen gick vi till en liten strand. Jag tänkte ju att han skulle gå ut i vattnet. Men där tänkte vi nog lite olika för Faune rusar ut, snubblar och trillar omkull, så där ligger han och plaskar men han såg inte alltför ledsen ut för det! När han kom upp på stranden så sprang han ut i vattnet igen.=) Den hästen kan jag helt klart inte ha i en hage ända ner till vattnet för då skulle han nog simma iväg!=P Härliga veckor var det i alla fall!

Min presentationsbild är tagen under de veckorna.


Här brukar vi sitta och se på de vackra solnedgångarna!


 Bild på när Faune åker färja finns i tidigare inlägg.=)


Här är en utsiktsbild från ett berg som jag ofta brukar sitta på.=)


Jag hoppas på att jag kommer få fler somrar där tillsammans med Faune. Det kräver ju en hel del arbete och planering, men omöjligt är det inte.=)

/Johanna












Av Johanna - 5 januari 2009 13:13

Varför? varför? varför ska det vara så svårt att göra ett normalt utsläpp!? Utsläpp på marken, inga problem!!! Utsläpp mot en hink, alla möjliga konstiga fel!!!! Utsläpp från sidan, feg utsläpp och dagens nya utsläpp någon konstig grej med handleden och sedan kastar jag lassot uppåt på något konstigt sätt. Det värsta är att det alltid blir träff! Så dom som finns runt omkring mig och som har noll koll på roping undrar nog varför jag står och stampar argt i marken när lassot ligger runt hinken!=P Nu ska jag inte vara allt för hård mot mig själv för några normala utsläpp blir det även mot hinken. Jag får väl vara glad för dom!=)


Nu till det övriga... Vattnet i stallet har frusit!=( Där emot så hade stallägaren hittat på en bra lösning för att köra vatten till hästarna. Hon hade bundit fast en tunna på säckkärran så på såvis slipper man bära en massa vattenhinkar.=)

Faune hade en av sina "galna" dagar. Fjantade sig för allt! Att gå igenom öppningen i hagen var livsfarligt så han sprang igenom vilket innebar att det blev flera vändor genom öppningen. Man får inte komma ut i hagen om man springer in, utan man ska gå lugnt och snällt och sedan vänta tills jag hunnit stänga, det vet han!

Sedan sa jag åt honom: nu galopperar inte du iväg så fort jag tar av grimman! Det gjorde han inte. Han tog 2 klunkar vatten först sen bar det iväg i full fart! hmmm Vanligtvis kan han knappt gå där för det är så ojämnt. En massa hovavtryck i den frusna leran gör att till och med jag har problem att gå där. Det är bara 3 dagar sedan hans svullnad på bakbenet försvann. Han vill nog gärna ha tillbaka det!

Han behöver nog ridas, men det är så kallt att jag inte har någon lust att ge mig ut.

/Johanna

Av Johanna - 5 januari 2009 09:39

Blev inget sadelköp igår för jag pratade med en tränare som säljer såna sadlar och hon berättade att de är helt raka i bommen och Faunes rygg är lite svängd så jag avvaktar med den sadeln. De har sagt att de ska höra av sig till mig om det är någon annan som ringer på den.=)

På lördag ska jag åka till den här tränaren som jag skrev om och kolla på vad de har för sadlar hemma. Hon tyckte att en kosadel skulle passa mig och min häst bättre. Vi får väl se.... Men de hade även ett antal beg ropingsadlar hemma så jag tänkte titta på dom också.=)


Idag hade jag tänkt gå upp tidigt för att åka till stallet. Jag sov mer än en timme längre än vanligt!!!=( Det var nog för att jag inte kunde somna.. När jag har kommit på något så måste jag ta reda på mer och sedan lösa situationen innan jag kan släppa den.... I förrgår kväll var det hur jag skulle få ihop pengar som gjorde att jag inte kunde somna. Igår kväll var det hur jag ska få ihop allt tills Faune ska iväg 2 veckor till Tommy på träning i vår. = Transport, Chaufför osv.

Jag har ett sånt kontroll behov!!!! Jobbigt värre!!!

/Johanna


Så här såg det ut för 1½ år sedan när jag hade samma bekymmer som jag hade inatt, alltså transport bekymmer. Denna gång var det dock inte till Tommy utan Faune skulle med mig hem på min semester. Detta är slutet på semestern och hemresan till fastlandet igen.


Ovido - Quiz & Flashcards