Alla inlägg under maj 2009

Av Johanna - 28 maj 2009 12:16

Då är vi tillbaka!

Jag har haft riktigt intressanta och lärorika dagar! Jag har tittat på när Tommy jobbat alla träningshästar. Den mest intressanta var när han i måndags jobbade en enögd hingst för första gången. Tommy har ingen tidigare erfarenhet av hästar som är helt blinda på ett öga så det var helt nytt även för honom. Så häftigt att se skillnaden på häst! Han är riktigt duktig Tommy! När hästen skulle till "round pinen" så fick han hjälp att leda hingsten av Henrik, de var alltså två som höll i repet. Efter att ha jobbat honom så kunde han leda honom tillbaka själv med bara några tillrättavisningar på vägen till stallet. Igår när jag såg dom för sista gången så gick hingsten lugnt och fint bakom Tommy. Ska bli riktigt spännande att följa dom genom Tommys blogg.=)

I måndags så fick Faune dra av sin första dummy!=) Det gick riktigt bra. Jag fick vara fyrhjulingsförare och Tommy satt på Faune. I tisdags så red jag Faune på morgonen under tiden som Tommy red sina träningshästar, sen spenderade jag hela dagen hemma hos dom eftersom Tommy hade flera jobb ute så han var borta i nästan 12 timmar innan han var hemma igen. Men det gjorde absolut ingenting för jag blev underhållen av Robin hela tiden när han inte sov.=) Robin är Tommy och Emmas son på ca 1½ år. Hel go kille! Jag passade honom själv en hel del så Emma kunde göra sysslor ute utan att behöva tänka på Robin. På kvällen någon gång efter kl 20 så åkte Tommy och jag till Bredegården för att träna Faune och den en ögda hingsten. Denna gång fick även jag prova på att svinga från Faune. För er som inte provat så kan jag säga att det är inte så lätt som det ser ut! Jag har ju svingat från Faune i skritt när vi gått på fyrkantsspår, men att följa en dummy och svinga samtidigt och sen försöka sikta är inte så lätt. Jag nådde knappt ner till stigbyglarna, det kortaste hålet var för långt för mig så jag fick stå på tå för att kunna stå och det gjorde det ännu svårare. Så kvällens försök kändes inte så jättebra. Däremot så var vi iväg på onsdag morgonen och tränade roping igen, då gick det mycket bättre och jag lyckades få 4 träffar!=)

Sen åkte jag hem till Emma och Robin och passade honom så Emma kunde göra lite utesysslor igen innan vi åkte till Bredegården och sedan vidare på ett "kojobb". Det var kor med kalvar och lite ungdjur som skulle drivas in och sedan sorteras. Efter en hel del byggande av "staket" så fick vi in dom. Sist av allt så skulle 4 stutar köras till ett bete. Tommy hade ju transporten med så han körde dom 2 och 2. Jag var med första vändan och lämnade dom sista vändan så stannade jag kvar vid ligghallen med Emma. Stället vi var på är ganska stort och djuren är inte tama så Tommy hade med sig 2 st komradio. Emma hade den ena och Tommy den andra. När vi står där och väntar på att dom ska komma tillbaka så börjar den pipa.. Oj säger Emma jag kom visst åt knappen. Men det gjorde hon inte för sekunden efter säger Tommy. Kom fort djuren är på vägen! Vi börjar springa på en gång. Men lite misstänksamma var vi. Vi stannade 2 gånger för Tommy sa saker som vi inte hörde. Bland annat tyckte vi att han sa att vi behövde ha bilen så vi började springa tillbaka men sen ropade han igen: Skynda er så vi vände och började springa mot Tommy och Linnea igen. Några sekunder senare ser vi Tommy komma åkandes! Han hade lurat oss!!!!! Snacka om att han tyckte det var jättekul! Det tyckte inte vi! Emma var jättearg och jag förstår henne eftersom vi sprang ifrån Robin som satt och sov i vagnen. Han kunde ju faktiskt vaknat och gått ur den och skadat sig. Nu gick ju allt bra men jag vet ju inte om jag kommer lita på vad han säger igen....

Direkt när vi var tillbaka därifrån så åkte jag hem. Faune blev helt överlycklig när han fick syn på sina kompisar hemma i hagen. Mycket gnäggande var det och när jag släppte honom försvann han i fullgalopp till dom!

Jag var så trött igår kväll och det är jag även idag. Min nacke värker, men jag måste ta och vakna till för jag ska åka och jobba ikväll!

Det regnar ute och det gör det inte lättare att bli pigg!=(


/Johanna

Av Johanna - 24 maj 2009 22:48

Fy vad svårt det är att packa!!! Det ser verkligen ut som om jag ska flytta till Tommy och Emma!=( Men det verkar ju bli regn på tisdag och det förstörde hela min packning så det fick bli en ryggsäck och en resväska. När jag åker hem kommer det inte alls vara lika fullt! För då har jag ju ätit upp en massa som jag packat ner. En stor nackdel med att ha diabetes... man släpar på en hel del grejer som en frisk människa inte behöver tänka på. Typ halva min packning skulle kunna tas bort om jag inte hade behövt äta titt som tätt, ta prover osv. Men jag börjar bli van.. förstå hur min packning ser ut när jag åker till High Chaparral 5 dagar i juni varje år!:D

Det värsta är att jag är så frusen också så jag tar alltid med lite extra kläder bara för att inte frya, så även denna gång.


Hmm om mindre än sex timmar så måste jag vara uppe och pigg så det kanske är bäst att sova nu....


Jag är så nervös inför dom här dagarna samtidigt som jag verkligen ser fram emot dom!=) Som jag skrev tidigare.. återkommer med rapport när jag är tillbaka om jag inte lånar deras dator någon gång.


/Johanna

Av Johanna - 24 maj 2009 10:18

Då var det söndag och denna långhelg börjar närma sig sitt slut. Det har varit en helt okej helg men jag tyckte bättre om förra helgen. Känns som om jag gjorde mer nytta då och mådde bättre i allmänhet.

Ikväll åker jag till v-by för att åka till Faune imorgon.=) Spännande!


Igår kväll när jag kom upp till mitt rum så hade jag fått ett sms med en ny bokning av hudvårdsrådgivning. Tänk om det alltid var så..=) Det blev en bokning nu på torsdagkväll. Riktigt kul när dom bokar så tätt in på för många gånger så ger jag liksom upp och låtsas som om såna tider inte finns... alltså jag är dålig på att erbjuda tider som är inom en vecka för jag tänker: Nej dom hinner inte få ihop folk till den. Dumt för jag sätter ju krokben för mig själv... (Jag hade alltså skickat ett sms till värdinnan med olika tider som jag hade att erbjuda och denna gång så tog jag med en tid som var mindre än en vecka bort och den valde dom.)


Nästa blogginlägg blir nog på onsdag eller torsdag när jag är tillbaka i V-by.


/Johanna

Av Johanna - 23 maj 2009 09:48

Solen skiner och enligt vädret ser den ut att göra det hela dagen.=) Perfekt eftersom vi ska grilla ikväll.<3

Det är bra att det är fint väder för då torkar gräset upp snabbare.=) Är så tråkigt när lassot blir blött... Jag är rädd om min ridhandskar som jag använder när jag kastar, vill inte att dom ska bli hårda och stela. Så när gräset är blött blir det kast utan handskar men det går det också eftersom det bara handlar om några minuter åt gången.


/Johanna

Av Johanna - 21 maj 2009 21:39

Åhh vad jag älskar att vara här!<3 Idag har vi röjt en hel del. Efter det gick jag och tog en härlig dusch i våran utedusch. Alltså en dusch med väggar och snetak men med ena långsidan öppen uppåt så man kan titta upp i träden och på himlen när man duschar! Riktigt mysigt!=)

Efter det satte sig mamma, mormor och jag vid uteplatsen och pratade, tittade på havet och drack varsitt glas vin.=) Efter det blev det grillning. Lillebror och jag delade på en cider under tiden som vi grillade.=) Efter middagen så gick vi ner till bryggan. Helt underbart!<3 Sol, nästan vindstilla och en helt underbar utsikt över havet/vattnet.=) Jag har legat och krälat på bergen för att få fina bilder på styvmorsvioler med havet bakom. Fick några bilder som jag är riktigt nöjd med!=)


/Johanna

Av Johanna - 21 maj 2009 09:12

Varenda gång jag åker hem så stänger jag av värmen i mitt rum helt och hållet. Jag bor på övervåningen i en bod som är dåligt isolerad. På nedervåningen så är det alltid jätte kallt. Så här års så är det helt okej att gå på golvet men vintertid så går jag ogärna på mitt kalla golv! Som tur är så är jag ju inte här så mycket vintertid längre och i värsta fall så kan jag sova i stora huset i bäddsoffan. Igår så åskade det ju så då stängde jag av mitt element, sen glömde jag starta det så det var inte så mysigt att gå och lägga sig! Som tur är så är det snabbuppvärmt!=)

Det bästa med mitt rum är att det är ett litet gulligt fönster! Ett fönster som är väldigt lätt att täcka för. Jag är väldigt  ljuskänslig men här hemma så sover jag jätte gott bara för att det är lätt att få det svart. Jag har gardiner som jag drar för, 2 skjortor som jag hänger upp, ett skynke och sist ett mörkt badlakan. Det blir kolsvart!=) även dagtid.:D


Idag skiner solen!<3 Det är riktigt skönt ute. Verkar ju som om det ska vara lite sämre väder fredag och lördag så idag ska jag passa på att kasta en massa lasso! På söndag ska det bli bättre igen och även ibörjan på nästa vecka. Det gillar jag för då slipper jag släpa regnkläder till Falköping.=)


/Johanna

Av Johanna - 20 maj 2009 19:59

Mitt på dagen så träffade jag å mamma mormor vid affären för att handla inför helgen. Så någon gång mellan kl 14 & 15 var vi på väg ut hit till ön. Vi åkte verkligen i rätt tid... När vi kom upp med den sista packningen så började det småregna, snabbt blev det alldeles mörkt och det började ösa ner och åska. Men det gjorde inte så mycket för vi tände en brasa i kaminen, tände värmeljus och tog en fika. Vi hade riktigt mysigt. Åskvädret var över på mindre än en timme och precis som det sägs (efter regn kommer sol) så kom det sol.=)


Nu kommer jag vara här till på söndag. Verkar som om vädret kommer vara varannandags väder. Alltså en blandning av bra och dåligt. Kanske var bra att vi fick så mycket gjort i det fina vädret förra helgen. Hoppas att det blir en hel del gjort även denna helg. Det finns hur mycket som helst!


/Johanna

Av Johanna - 20 maj 2009 08:37

Igår kväll var jag ju iväg och jobbade... Först fick värdinnan lägga makeup på sig själv. Jag var hos en kvinna som kanske sminkar sig 3-4 gånger per år, men hon brukar aldrig bli riktigt nöjd. För flera år sen så var hon på en makeuprådgivning där flera kvinnor fick sminka sig samtidigt. Hon tyckte det var jätte snurrigt och när hon tittade i en stor spegel så såg det om som om hon hade ett tjockt lager i hela ansiktet.

Igår fick hon lägga makeup enligt den tekniken som vi använder... en enkel teknik för vardagsmakeup som enkelt kan ändras till en festmakeup med mer färg och mer "utdragning". Hon blev så nöjd att hon sprang och tittade på sig själv i spegeln flera gånger. När hennes väninnor sen kom och berömde hur vacker hon var och en dotter till en av hennes väninnor påpekade att hon såg yngre ut så strålade hon ännu mer!=) Men mest stolt var hon över att hon lagt den själv!!! Det är därför jag älskar vårt koncept "we teach we don´t touch" och "try before you buy". Visst jag skulle kunna lägga makeup på mina kunder men det hjälper ju inte dom för då vet dom ju inte exakt hur jag lagt färger etc. Här får dom ju göra allt själva och då är det så otroligt mycket enklare när dom sen står hemma och ska sminka sig!=)

Det är personlig makeuprådgivning... det är väldigt sällan jag jobbar med mer än en person åt gången för makeup är ju väldigt personlig... man har olika ansiktsform, olika erfarenhet, olika behov osv. Dom gånger som jag jobbar med flera så är det med t ex mamma och dotter makeup.


Nu är biljetten bokad, På måndag morgon (tidigt) åker jag. Är framme i Falköping vid kl 9.45. Får åka hem ifrån senaste 6.15 Jag LÄNGTAR!!!  Det ska bli så roligt att få träffa Faune igen. Vanligvis så brukar han bli jätteglad när jag kommer om jag varit borta flera dagar, men frågan är om han blir det nu eller om han är nöjd med att Tommy pysslat med honom i stort sett dagligen. Sen ska det bli jätte roligt att träna för Tommy!=) Både ridning och roping... Roping är det jag ser fram emot mest tror jag!


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards