Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Johanna - 8 maj 2009 21:44

Hur lätt är det när man stup i ett får en häst i famnen! Jag vet ju så väl att om jag blir arg så stressar han upp sig ännu mer, men när han gång på gång springer på mig så blir jag såååå arg.

Allting började med att jag kom på att jag ville ha täcke på Faune inatt så jag åkte till stallet. Jag var på väg ut i hagen med en borste och täcke, men sen ångrade jag mig och hämtade 2 grimmor, en till Faune och en till Danne. Sätter på Faune hans grimma, ger grimskaftet till Linus. Går fram till Danne och han står still!*kors i taket* Får på grimman utan protester!*ännu mer kors i taket* Tar båda hästarna och öppnar grinden och går igenom, stänger och börjar gå mot stallet... PANG! Där kom Karisma farandes genom staketet!!! Varför??? Ringer till M som kommer trött och irriterad. Börjar laga staket. M tar Danne och jag Faune. Danne får syn på grisarna och får panik. Jag och Faune går om dom i hopp om att Danne ska fatta att dom inte är farliga. Danne flyger hit och dit som en lite stundsboll. Jag binder Faune och tar över Danne. Försöker binda honom men inser att jag måste få honom att fatta att grisarna är ofarliga. Hästen flyger åt alla håll och kanter och skakar som ett asplöv. Går tillbaka till bindstocken och binder honom. Han stod ju inte precis still där heller, men han måste ju lära sig så det kommer helt klart få bli mer vistelse utanför hagen för honom.

Jag undrar vad som har hänt med den hästen. Varför är han så rädd? Han har ju till och med gått på trav men tillåter knappt att en människa kommer i närheten av honom! Han borde ju vara van vid männsklig kontakt och hantering...?

Helt plötsligt ropar Linus nu ligger staketet ner! Då har Karisma sprungit in i staketet igen!!! M försvinner för att laga staketet. Jag börjar lägga på täcket på Faune med en studsande Danne i grimskaft. Försöker hålla koll så han inte hoppar på mig. Sen står jag och försöker stänga täcket fram och i nästa sekund hoppar han på mitt smalben! ååååhhhh Sen skulle jag försöka gå med båda hästarna till hagen. Tack gode gud för att M kom och tog Faune. Dom gick helt lugnt upp till hagen medans Danne fortsätter hoppa som en studsboll åt alla håll och kanter även över mig. Vi gick sidepass hela vägen upp till öppningen. men ingen rak sidepass för det blev hopp framåt och bakåt emellanåt. Han såg ut som en arab med svansen spänd och nacken krökt! (travare)

Hoppas på ett mycket trevligare bemötande från Dannes sida imorgon. Jag gillar den hästen jätte mycket vanligtvis. Känslig och lyhörd!

Är så glad att min lilla pålle inte stressar upp sig när Danne beter sig så där!<3


/Johanna

Av Johanna - 8 maj 2009 12:30

Idag har vi ridit en längre sväng. Igår blev det bara en kort skritt tur och den blev kortare än planerat för Linus (6 år) följde med på cykel. Orkar du verkligen följa med frågade jag. Ja klart jag orkar blev svaret. Hmmm senare lät det så här: Johanna jag är trött! Johanna jag orkar inte! Johanna jag måste gå! Johanna jag måste vila! osv. =) Kan vi tagit en tur på 1½ km kanske. Tur att jag vände halvvägs annars hade nog jag fått ta hans cykel och han min häst! ;)

Idag blev det mest skritt men även en del trav. Jag tycker att han går bra men han är nog lite extra känslig för han snubblar till lite ibland. Vi får väl se vad han säger imorgon och vad han säger efter morgondagens ridtur som ju ska vara ett hårt ridpass för att kolla om han kan åka till Tommy eller inte. Satt och kollade i kalendern vilka veckor som skulle fungera om jag inte kan lämna honom hos Tommy nu. Det får bli sista veckan i augusti i såna fall. Men jag hoppas ju självklart att han kan åka nu på tisdag!


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards