Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Johanna - 23 januari 2009 19:59

Ytterligare en sak jag glömt.... Kolla vad långt hår jämfört med nuvarande längd!


Nu är det nog mer den här längden eller kanske lite kortare!


I augusti 2006 klippte jag av håret. Det räckte ungefär till armbågarna och efteråt var det ungefär som på nedersta kortet. Det nedersta kortet är taget på julafton samma år. Ångrar att jag inte tog en före och efter bild hos frisören!


/Johanna
















Av Johanna - 23 januari 2009 18:51

Tänk vad mycket det är man glömmer bort som man sedan blir påmind om tack vare bilder!


Faune i Round Pin! (slutet 2005 eller början av 2006)


Får jag gå hem nu?


Jag hade helt glömt bort den här dagen och även hur round pinen såg ut. Den finns ju inte kvar nu, utan här går Faune och de andra just nu. Innan vi jobbade Faune så var Dusty här inne och blev jobbad. Jag har jätte roliga kort på Malin och Dusty men dom vill jag inte lägga upp utan att prata med Malin först. Jag har även massor med bilder på Malins son (super gulliga) bilder men dom vill jag inte heller lägga upp utan Malins tillåtelse...


Det här också något som jag nästan hade glömt bort... Innan jag började rida Faune så hade jag en foderhäst, en islänning som heter Ofeigur. Hans sadel passade inte så jag red barbacka. Var inte bekvämt ibörjan för hans ryggmuskler var helt undertrycka av sadeln så jag satt på ryggraden. Aj! Men det tog inte många dagar innan han var jätte fin i ryggen... Till saken hör att jag är värdelös på att rida barbacka... blev ju självklart bättre men då han ibland var ganska busig och jag och Malin inte alltid red så lugnt så satte jag på en sele för att kunna ta tag i om det behövdes.


Han är så söt!


Jag saknar islandshästarna ibland, men Faune kan ju tölta så jag får väl tölta på honom.=P Skämt å sido, nej han får inte tölta!!!! Jag blir arg och irriterad när han gör det. Men det händer nästan bara när någon islandshäst är med.

Islandshästar fungerar ju på det sättet att om de har svårt att tölta så är det jätte bra att rida med "tölt säkra" hästar så att den som inte är så duktig får höra takten och då brukar tölten komma lättare. Faune fungerar nog på samma sätt!


Jag undrar om det är något speciellt med Fuxar!? Första hästen som jag var nära att köpa: Mike en fuxfärgad islänning, nr 2: Ofeigur en fuxfärgad islänning och sist men inte minst: Faune en fuxfärgad varmblodstravare som jag köpte!=) Men å andra sidan har jag varit sugen på att köpa många olika hästar: "Rolle" skimmel (islänning), Nótt svart (islänning) och X antal till.


Första hästen jag ville köpa heter Melkorka. Hon är en islänning, brun med svart man med en skada som gjorde att hon hade svårt för tölten eller hon töltade men inte mjukt. Henne red jag när jag började rida islandshäst när jag var 10-11 år, där red jag 1 år. Sen var det ett uppehåll på några år innan jag som 13 åring började rida hos en annan med islandshästar. (Melkorka var såld dit.) Där fortsatte jag rida tills jag var 15. Gjorde ett "hästuppehåll" på ca ½ år, men jag hade ju ändå min skötehästar som jag haft enda sedan jag var 9 år (en hög med halvblod och några ponnies) som mest var de 10 st som jag skötte.=) Vanligtvis 7. Nu är det 3 halvblod kvar och 1 islänning. Men jag hinner inte vara där så ofta längre. Men de finns i mitt hjärta!=)

När jag börjat gymnasiet började jag med islandshästarna igen och fortsatte som islandshästryttare tills september 2005 då jag började rida Faune.=)


oj vad långt det blev och snurrigt! Hoppas ni förstod vad jag skrev...=S


/Johanna














































Av Johanna - 23 januari 2009 18:38

Nu kommer det lite bilder igen.=)


Älgar i hästhagen!


Vildsvin!

Min pojkvän är förföljd, precis innan har hon hjälpt till att bygga staket. Hjälpt eller stjälpt???


Solnedgång vid en insjö!


Jag längtar till våren!


Spegelblankt hemma på ön!


Jag på utsiktsberget!


Paradiset för en liten mus eller?


Häftig bild enligt mig!



Äppelblommor!


/Johanna











































Av Johanna - 23 januari 2009 13:10

Idag tog jag mig i kragen och verkade Faune! Det var 8 veckor sedan jag gjorde en fullständig verkning senast tror jag. Jag har raspat till någon hov när jag sett att det varit något. Vanligtvis när jag rider regelbundet gör jag en fullständig verkning minst varannan vecka. Men då är det ju inte så mycket att ta varje gång. Men det är nödvändigt för att han inte ska ömma... lite traktstöd påverkar honom jätte mycket och även hovvägg som är lite för hög.

Jag tycker det är så häftigt att se honom... Han hade ett helt annat steg till hagen idag jämfört med igår. Ändå var det nästan ingenting att ta. Några mm traktstöd fram, 1 rasptag hovvägg fram på hoven och 2-3 rasptag bak mot trakterna. Bak hovarna är det nästan aldrig något att ta på utan det är mest bara "puts" och lite traktstöd.

Hans strålar är ofta "tråkiga" och det är de just nu så jag tvättade av dom med jodopaxlösning för jag tycker att det är för kallt än för att ställa honom i fotbad med kolloidalt silver. Annars är det något som jag verkligen kan rekommendera om man har problem med strålröta mm. Det får bli när det blir lite varmare. Det är dock ganska tråkigt att göra, för hästen ska stå minst 2 timmar i fotbad och med tanke på att det är 4 hovar på en häst så tar det lite tid. Jag har bara en "doja" så det blir en hov i taget. Den kostade närmare 400 kr att köpa så jag känner inte att jag vill köpa en till. Det är ju inte så ofta den blir använd!

Faune har blivit verkade enligt SANHCP sen våren 2005. Jag tror att det var våren 2005 som Malin började utbilda sig till hovvårdare. Sen gick jag min kurs november 2005 och sedan dess har jag verkat honom. Även innan Malin började med SANHCP gick han barfota, men han har ju varit skodd mycket när han gick på travet och även efter. Jag är faktiskt lite nervös över att sko honom, jag har ju bestämt mig nu för att han ska vara skodd när han åker till Tommy. Jaja det blir nog bra, ska bara hitta en hovslagare som jag tycker är ok. Jag har en som jag skulle vilja kom hit, men han åker inte så här långt.=( Det är ju ett tag kvar, så jag har tid på mig att leta...


Silverbehandling!

/Johanna

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards