Alla inlägg under februari 2009

Av Johanna - 24 februari 2009 22:14

Nu har jag sett dokumentärfilmen Den vackraste ön! Den var jättebra, verkligen jättefin!=) Jag hoppas verkligen att den får upp ögonen på människor!

Den utgår från min släkting Pelle. Pelle har varit ett stort stöd för mig under min skoltid... Jag är väldigt intresserad av skärgården och dess historia och Pelle vet massor och har mycket material så han har hjälpt mig med både fakta och bilder till skolarbeten från mellanstadiet tills jag slutade gymnasiet. På gymnasiet gjorde jag ett bildarbete om Skärgårdsjordbruk från förr till nu och där fick jag tillgång till alla hans bilder från förr som han använder i sina böcker Kråkmaröborna. Vid ett tillfälle gjorde jag ett arbete om Gruvblomstret vid Fångögruva även då fick jag mycket hjälp av Pelle.

Pelle sitter inne med en stor kunskap om historia och jag är väldigt glad att mycket av den nu är dokumenterad genom all filmtid som Peter Gerdehag lagt ner och alla böcker som Pelle skrivit. Även om det bara är en liten del som visas i filmen så finns ju allt film material sparat och eventuellt kommer det bli ytterligare en film av det...

Så jag rekommenderar er verkligen att titta på den när den kommer på tv! Som jag skrev tidigare... preliminärt 12 april.

Bäst av allt.... Jag slapp vara med!!!=)


/Johanna

Av Johanna - 24 februari 2009 16:21

Känns inte som om jag gjort annat än ätit idag! Först frukost. Sen åkte jag till stallet, en timme senare så satt jag hemma vid svärmors matbord och proppade i mig 2 semlor! En och en halv timme efter det åt jag tacos. Vid 15-tiden var jag hemma i Gryt och då var det fika med mamma! Jag rullar snart fram!=P


Har fått veta att preliminär datum för visningen av filmen om skärgården är

den 12 april.=) 

Får berätta mer om den när jag sett den ikväll!=)


/Johanna

Av Johanna - 23 februari 2009 17:51

Varför är det så svårt att packa? Jag har en ganska stark tendens att alltid packa med mig för mycket. Nu har jag försökt ändra på det och det har resulterat i nästan inga kläder alls. hmmm nu ska jag ju till stockholm så då är det svårare att packa än när jag bara ska hem till Gryt. Jag skulle behöva ha mitt emellan kläder... inte för fina och inte för vardagliga. Just nu så känns det som om jag alltid klär mig för fint eller för vardagligt... Får kanske bli en shopping runda efter kläder... måste bara trolla fram pengar först eller kanske flörta lite med mamma, men hon arbetar ju bara deltid så hon har inte allt för mycket pengar heller. Skulle jobbat i Nacka på torsdag kväll med det har blivit inställt för det var för dåligt med anmälda, det är ju sportlov och många är bortresta.=( Verkar som om april kommer bli en bra arbetsmånad men jag ska ju klara mig tills dess på något sätt. Vanligtvis har jag mycket bokningar i feb-maj men i år så verkar det som om alla som vill vara värdinnor kommit på att renovera hemma just nu. Det brukar låta så här: Jätte gärna men inte just nu, vi håller på och renoverar så jag kan inte bjuda hem folk just nu. Vi får ta det om några månader...

Jag jobbar i alla fall på onsdag kväll. Men vet inte om det kommer bli någon jätte försäljning där... flera har varit tidigare och har inget förändrats sedan dess så har de inga pengar att lägga på hudvård även om de vill...


Imorgon kväll ska jag och familjen till Gryts bygdegård och titta på en film av Peter Gerdehag. Ska bli spännande och även nervöst då jag varit med flera gånger när han spelat in filmen... jag vill inte vara med! Den här filmen handlar om skärgården och den utgår från min släkting. Snart kommer den nog på tv. Jag var och tittade på Hästmannen innan den kom på tv. Jag gillar Peters filmer och de blir extra bra när man ser dom när han visar för han berättar roliga saker om inspelningarna. Jag har även varit på en bildvisning av en av hans böcker Byn där vinden vände, även den var jättebra!

Han hade börjat spela in den här filmen redan när jag gick på gymnasiet... han var bland annat med när vi körde ut djur till olika öar i skärgården. Men innan vi åkte så hade vi veterinären som opererade en ko. Det var så länge sen så jag minns inte riktigt men jag tror att det var något med juvret, i alla fall så låg Peter där och filmade när veterinären jobbade. Sen fyllde min släkting 80 år sommaren-07 så då filmade ju självklart Peter där... där gjorde jag verkligen bort mig så jag hoppas verkligen inte att det är med!*pinsamt*

Haha jag får helt enkelt uppdatera er efter att jag sett filmen om jag var med eller inte, men som sagt hoppas INTE!


/Johanna


Av Johanna - 23 februari 2009 14:36

Idag när jag kom till stallet hade Faune haft sönder en hake på sitt täcke.=(  Men som tur var hade jag ett trasigt grimskaft som jag bundit ihop så jag kunde ta den haken. Nu har jag fått flera hakar av Mats som de inte använder.=) Jag måste verkligen köpa ett till i fall det här går sönder helt. Funderar på att köpa ett som jag kan sätta hals på. Kan ju vara bra att ha om man är iväg på clinic eller liknande och han måste stå still i en liten hage. Någon som har ett sånt som kan berätta om det fungerar bra?

Jag ska ju till Stockholm nu i veckan och på fredag har jag tänkt åka till Kungens kurva och gå på Ikea och då kan jag ta en sväng till Hööks också och se om de har något bra täcke. Jag har köpt mina täcken från Börjes. Billiga och bra! Det här har hållt i 2 år, hoppas att det håller ett tag till... Det är det enda regntäcket jag köpt till honom, har ju bara ägt honom i 2 år. Eller jag köpte ju ett på Hööks i höstas med det var för litet så det fick en annan i klubben ta. Täcket han har nu har gått sönder vid infästningen av ena bensnöret så det är ett hål men det är inget som gör att jag inte kan använda det... Men det skulle vara skönt att ha ett till att byta med om det öser ner regn i flera dagar och det han har nu blir blött rakt igenom.


Hmmm man ska inte blogga och baka bullar samtidigt... Sista plåten blev nästan bränd.=( God är de i alla fall och nu har jag så vi klarar oss länge.=)

Nu ska jag snart börja laga tacos... Mats har pratat om det i flera veckor men jag har varit för lat... mycket tillbehör att fixa. Men nu skulle vi ätit det i helgen, men så blev det inte av så det blir idag istället...


/Johanna

Av Johanna - 22 februari 2009 17:22

Idag har vi varit i Vimmerby och börjat "röja ur" Mats mormors lägenhet. Vi bor ju i en liten stuga på ett rum och kök och fullt med grejer men jag har faktiskt lyckats få in 3 papperskassar med grejer och en kartong. Jag satte Mats på att diska skålar och sånt medans jag gjorde plats i skåpen. Jag har en hel del grejer efter min farmor här, glas, skålar mm så det kan ju vara kul för Mats att ha lite grejer efter sin mormor. Vad man samlar på sig grejer! På onsdag har Mats och jag varit tillsammans i 7 år! Vi har bott i den här stugan sen hösten -05. I år hoppas jag att den blir utbyggd som vi planerat så länge nu.


Jag har inte hunnit till stallet än, M tyckte jag kunde stanna hemma idag och det känns faktiskt som om jag kommer göra det. Det som känns lite surt är att jag ska åka hem till Gryt på tisdag och sen kommer jag tillbaka hit på söndagkväll eller måndagmorgon. Vi ska vaccinera mot blåtunga för andra gången på måndag (om en vecka) så det blir nog inte stallet förens måndagem. Alltså nästan en vecka bort från Faune.=(


/Johanna

Av Johanna - 21 februari 2009 19:41

Nu har jag precis ätit middag! Jag som brukar äta vid kl 16... hmmm idag blev det 3½ timme senare, det värsta är att jag hoppade över lunchen och åt 2 bullar istället. Dålig matdag alltså. Annars är jag faktisk ganska duktig på att äta lunch nu för tiden. Mats har ju också börjat äta lunch vilket innebär att jag lagar mat 2 gånger per dag, förut värmde jag rester till lunch åt mig.


Årsmötet var över på ca 1 timme och efter det så höll Per Karlberg från Milsta en nästan 3 timmar lång föreläsning om utrustning (sadlar och bett). Verkligen jättebra, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare på vad jag ska ha för sadel. Det enda han kunde säga till mig var Köp absolut inte en ropingsadel förens du verkligen är säker på att du klarar av roping! Du vill inte köpa en sadel som du sen inte kan använda pga din nacke! Låna hellre sadel av Tommy tills du är helt säker! Då påpekade han verkligen att jag ska prova vid flera tillfällen och inte nöja mig även om min nacke klarar av det vid ett tillfälle. Han tyckte jag skulle prova vid minst 5 olika tillfällen.


Cowhorse sadel är en sadel som jag blev sugen på... Vi får väl se, det kanske får bli en sån framöver...


/Johanna

Av Johanna - 21 februari 2009 12:12

Idag känner jag mig jätte seg. Vaknade en massa gånger på morgonen men tvingade mig att somna om. Alarmet gick igång vid kl 07.30 det stängde jag snabbt av. Tvingade mig att somna om igen. Vaknade hur många gånger som helst så vid kl 08.55 gick jag upp ur sängen. Känner mig som om jag skulle vara sovande fast jag är vaken. snurrigt!


Åkte en sväng till stallet för att rida, men motivationen var noll idag så det blev bara det vanliga pysslet. Dry feet i hovarna och pälsglans på bogen och bringan för att täcket inte ska skava sen fick han gå ut i hagen igen och han var inte ledsen för det... Min häst har blivit bortskämd med den sadeln som jag hade förut, han tycker inte om när jag sadlar med den bomlösa... jag måste ju dra åt sadeljorden så hårt för att den inte ska snurra runt när jag hoppar upp. När vi väl är iväg på ridtur är det lugnt det är bara spänningsmomentet som han inte tycker om. Men med tanke på hur fint han musklat sig sen jag köpte den så får han stå ut den korta stunden som jag spänner jorden. (haha nu när jag läste igenom så lät det som om jag precis köpt den bomlösa, det har jag inte utan den är 2 år gammal men när jag hade min vanliga westernsadel så red jag inte så mycket i den bomlösa. Nu när westernsadeln är såld så rider jag bara bomlöst igen.)


Nu har makeupen åkt på igen. Samma som igår och jag trivs jättebra med den!=) Brukar nästan aldrig sminka mig när jag ska träffa westernklubben, men idag kände jag att det behövdes i och med att jag känner mig så trött. Ska bli spännande att höra vad Per har att berätta om utrustning!=)

Det blir säkert en uppdatering på det ikväll.


/Johanna

Av Johanna - 20 februari 2009 17:27

Imorse var jag nära att somna om precis som jag gjort i flera dagar nu... Men så kom jag på att det är fredag och att jag har en hel del inplanerat så det var bara att gå upp.... Åkte till stallet och red ut på en härlig skogstur. Idag blev det inget voltjobb utan bara olika träningsmoment på skogsvägar. Det var helt underbart för solen sken och sen små snöade det. Riktigt små flingor som såg ut som glitter som föll när jag tittade mot solen!=)

Detta är inte idag, men så här såg det ut och här red vi!=)


Väl hemma gjorde jag mig iordning för att åka till Vimmerby och registrera in en ny kollega... Hela det här året (jan-feb) har jag tyckt att det är bläää att behöva ställa sig framför spegeln och lägga makeup men idag var det riktigt kul och jag passade på att leta fram färger som jag använde mycket innan vi bytte ut alla ögonskuggor till mineralmakeup. Idag blev det alltså inte mineralmakeup. Registreringen tog ca 1 timme sen åkte jag vidare till en kompis och fikade. Hon hade bakat en jättegod toscakaka... den var fortfarande lite jummen!*gott* Sen satt vi och pratade om allt möjligt. Tills jag kom på men hjälp jag har glömt köpa present till min lillebror som fyller år nästa vecka... Jag har redan bestämt vad jag ska köpa så vi gick till affären som jag vet har det, men självklart var det slutsålt och kommer inte in förens 23 mars. Efter lite funderande bestämde jag att min bror får vänta en månad på sin present!

Sen blev det mathandling och snabbt hem för att laga middag.


Vi bestämde att min kompis ska komma till mig nästa gång. Måste bara baka först men det har jag planerat att göra de närmaste dagarna så det är lugnt!=) Det är skönt att umgås med kompisar ibland... Det är något som jag är otroligt dålig på! Jag är duktig på att ringa vänner men inte besöka...=(


Imorgon är det stallet på fm sen ska jag åka in och hjälpa till att kolla igenom grejer i Mats mormors lägenhet och sedan årsmöte i westernklubben. Per Karlberg från Milsta kommer och pratar utrustning, det ska bli riktigt intressant!=)


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards