Alla inlägg den 12 februari 2009

Av Johanna - 12 februari 2009 10:24

Jag sitter här och drömmer mig till Jämtland!

Varje sommar när jag och min lillebror var små följde vi med mormor och morfar till mormors barndoms hem i Jämtland. Åhh vad jag älskade dom veckorna och vad kul vi hade!!! Vi åkte runt på olika evenemang och det var massor med barn i samma ålder i husen i närheten så vi lekte och badade och hade jätte kul! Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var väldigt häftig känsla att bada och sen titta upp mot fjällen och se snön på topparna.


Vi har även varit uppe något påsklov med mamma och pappa och andra släktingar. Det var ju stor skillnad i och med all snö.


När jag slutade gymnasiet så började jag och mormor en tradition som innebär att hon och jag åker till Jämtland en vecka varje höst!:) Så nu har vi varit uppe 5 höstar i rad. Var även uppe en vecka en sommar för några år sen. Då var vi många för vi firade att mormor och morfar skulle varit gifta i 50 år genom att äta på det stället där dom hade sin bröllopsmiddag!

I höstas så var vi uppe i september. Det var ungefär som vanligt. Vi hjälper till med det som behövs, åker runt lite, plockar lingon för det tycker mormor om och bara är! Det här med att plocka lingon är lite spännande, för det passerar björnar då och då så vi brukar se hur björnen har varit och ätit bär för den spiller så mycket när den använder sina ramar. I år var det även en massa björnskitar där vi gick.

Mormor plockar lingon! Jag plockade blåbär för det tycker jag är mycket godare och i år fanns det jätte mycket stora och fina blåbär!


En dag så passade vi på att gå ner till sjön och kokade riktigt kaffe över eld!*mysigt* Det var den finaste dagen av alla dagarna vi var där så vi valde verkligen rätt dag.

Här kokar vi kaffe över elden!

(Det sägs att om man åker med bilen till andra sidan sjön som ni kan se och sätter sig och väntar så ser man garanterat björn! Det vill jag! Jag är väldigt facinerad av våra stora rovdjur!)


Dagen därpå bad jag att vi skulle åka en tur så det gjorde vi. Vi besökte Skärvångens Bymejeri (www.bymejeriet.se) och åkte sen upp mot Valsjöbyn och småvägarna i skogen där omkring. Tyvärr var det inte riktigt lika fint väder som dagen innan men det var ändå fint!

Ett vattenfall en bit utanför Valsjöbyn!


Det sista vi gör innan vi åker hemåt igen är bakar Tjockhambröd! Det är som mjukt tunnbröd som vi gör i källaren där de har en riktig vedeldad bakugn!

Här bakas det för fullt!


/Johanna




















Av Johanna - 12 februari 2009 09:14

Jag känner mig konstig! Nervös och orolig. Vet inte varför... Kanske är rastlös.

Skulle nog verkligen behöva göra något men denna dag är det meningen att jag ska vara hemma hela dagen. Jag skulle verkligen vilja rida men jag vill inte ta av Faune täcket för då blir han blöt eftersom det snöar, så ridningen får vänta tills imorgon.

Nacken värker och allt känns bläää!


Jag känner en bubblande pirrande känsla i hela kroppen och den stör mig!


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards