Alla inlägg under april 2009

Av Johanna - 5 april 2009 20:58

Idag så åkte jag till stallet bara för att fodra, men det tar 15 minuter för kraftfodret att svälla så då passade jag på att verka. Det är 2½ vecka sen jag verkade och det var massor! Fattar inte hur dom som använder hovslagare klarar sig. Jag skulle bli ruinerad om inte jag verkade själv! Jag ska silverbehandla hans framhovar nu måndag-tisdag så då måste ju det "dåliga" vara bort verkat så att silvret kan angripa alla bakterier så dom dör. Är det en massa dåligt kvar så kommer inte silvret åt lika bra men jag hoppas på bra resultat nu. Hovarna brukar få en jättefart när jag gjort en sån behandling så jag får säkert verka när jag kommer tillbaka från "påskledigheten". Lite roligt, eller inte... Han har "underutvecklade" strålar fram och "jätte" strålar bak. Jag vill ha normala runt om.;)


Facebook är bra!=) Idag hade jag fått en vänförfrågan från en barndomskompis från Huddinge! Jättekul!=)

Jag gör även mycket att mitt jobb på facebook, följer upp kunder och bokar nya rådgivningar mm.=)


Min rådgivning ikväll blev flyttad tills efter påsk pga sjukdom.=( Men jag har suttit och jobbat lite på eftermiddagen och hittat lite fler värdinnor.=) Räknade ut att Faune kommer kosta mig ca 2500 kr den här månaden och då är inte hans veckor hos Tommy och transporthyra mm inräknat utan det är mest bara foder.=(  Varför ska allt ta slut samtidigt? Hmm förra månaden sålde jag inte ens för 1000 kr, blir så när man inte jobbar som man ska. Har skickat ut ett erbjudande idag som jag hoppas att lite kunder ska nappa på.=)


/Johanna

Av Johanna - 4 april 2009 13:55

Idag har vi varit ute och "galoppat" i skogen!=) Helt underbart! Det var jättevarmt och skönt och jag såg första blåsippan för i år!!! Jag kan inte förklara känslan som jag hade när vi skrittade fram på skogsvägarna, jag bara njöt helt enkelt.=) Hade tänkt galoppera mer men det är ganska blött i marken och jag vill absolut inte förstöra några vägar så där vägen tillät så blev det galopp. Lite spännande för det var mycket "hästätande" grejer ute idag i alla fall om man ska tro på Faune, men det farliga verkar bara finnas när man skrittar eller travar, i galopp är man säker verkar det som... Första var en bil som stod parkerad... whoho den där måste vara jätte farlig bästa att stegrar och hoppa lite så kanske den blir rädd och springer.=P Ni skulle bara veta hur många hästätande fåglar det finns i skogen och för att inte tala om "massavedsfloer". Sen hittade vi även hästätande ensilagenbalar, det ni. Tur att dom inte äter hästar när dom står i hagen utan det är tvärtom!;) Ja med lite överksottsenergi kan man visst se allt möjligt. Vi mötte även en traktor som sladdade vägen, den var inte riktigt lika farlig som den stilla stående bilen...*knashäst* Nästan hemma så hörde han en motorsåg och började i stort sett springa hemåt... jag vet inte vad det är som gör att han är så rädd för motorsågar i skogen. Vi kan höra en motorsåg flera km bort och han blir som en stelpinne med huvudet så högt han bara kan! Imorgon om jag hinner så åker motorsågen med till stallet... fjanterier, sånt gillar jag inte!


Imorse kom jag en halvtimme för sent till lagårn, jag var så trött så jag orkade verkligen inte gå upp! Dom här timmarna här på em är min återhämtningsperiod innan det är dags att gå igen. Jag jobbar imorgon kväll så jag vet inte om jag ska till lagårn imorgon bitti... jag vet inte om jag orkar sköta mitt jobb om jag går dit. Det blir min första hudvårdsrådgivning på över en månad!=) Jaja, det märks hur bra det går ikväll och hur jag känner imorgon.


/Johanna

Av Johanna - 3 april 2009 21:54

Idag på fm så blev det en ridtur i den härliga vårsolen.=) Faune var inte riktigt på humör idag och ville inte göra det som jag bad om så vi var lite osams men allt slutade bra.=)

Gjorde misstaget att jag tog en svartjacka med nåt fleeceaktigt tyg på... såg precis ut som Faune för varenda hårstrå fastnade.

I övrigt är det ladugården morgon och kväll som gäller... det "rullar på".


Imorgon om jag hinner så ska jag åka in till westernklubben och hjälpa till. Vår ordförande ska ta ner staketet runt ridbanan så vi kan börja göra iordning den. Ska verkligen bli jättekul att få en "egen" ridbana igen så vi kan rida tillsammans och slippa hyra ridhus eller bana av andra när det är clinicar. Det ska bli nytt underlag och "kostaket".=) 

Så imorgon är det en pysseldag för rephagar ska fixas och det är en hel del plock runt omkring klubbstugan och ridbanan.

Men först och främst är det tillbringa tid med Faune som gäller, det känns som om jag har försummat honom lite den här veckan.


/Johanna 

Av Johanna - 2 april 2009 21:44

Gårdagen var riktigt lång. Kom i säng kl 23.55 Första mjölkningen gick bra. Avläsningen av respondrarna fungerar inte, så man får skriva in varenda ko innan man börjar mjölka och sen kör vi ju självklart gropen manuellt nu i början. Så lite pyssel är det allt. Sen är det ju mycket knappar att lära sig, mycket teknik men det går bättre för varje pass. Imorgon bitti tror jag att vi är själva. Igår kväll och imorse så var 3 personer som installerat gropen med för att visa hur det ska gå till. Ikväll har det varit en person med men det är bara för att respondrarna inte fungerar annars hade vi varit själva redan ikväll. Korna var skeptiska igår, imorse gick det mycket bättre. Ikväll var ju tredje gången och den brukar vara jobbig igen för då har korna hunnit fundera och börjat lära sig att dom blir instängda när dom kommer in i boxen och det är dom inte alltför glada åt innan dom vant sig... Så lite knepigare var det ikväll men det flyter på helt okej. Det är mycket spolande för att hålla bås och gångar rena...

Mitt uppgift består av att öppna och stänga grindar genom att trycka på knappar och sen sköter jag spolningen av gångar, bås och maskiner mm. Jättekul och skönt att känna att jag kan bidra med något som inte gör illa min nacke.=)

Den här dagen började kl 5 då gick jag upp och åt frukost. Kl 05.30 så var jag i ladugården, jag gick där ifrån kl 10. Sen var det dags igen vid kl 16 och jag kom in vid 21-tiden. Nu är det dags att sova några timmar innan det är dags att gå till ladugården igen.=) Det är riktigt kul för det är ju det här som jag egentligen vill jobba med men som jag inte kan pga min nacke, men nu har jag ju hittat något som gör att jag kan vara lite delaktig.=) Jag har inte provat om jag klarar av att mjölka än, men jag hoppas på att kunna mjölka några kor någon gång ibland. Jag "brinner" ju för detta! När jag sökte till gymnasiet så fanns det bara ett enda alternativ för mig, jag sökte inget annat och som tur var så kom jag in annars vet jag inte vad jag hade gjort istället. Ångrar inte mitt val, bara synd att min nackskada inträffade på skolan och under skoltid....


Blev ingen stalltur idag för jag var så trött så jag var tvungen att sova några timmar mitt på dagen.... hoppas att jag orkar imorgon.


/Johanna

Av Johanna - 1 april 2009 11:33

Åhh vad jag älskar min häst! Han gör mig så glad!!!=) Han är väldigt duktig för att vara en travare måste jag säga, i af dom jag har att jämföra med....

Idag red vi till "ridbanan" igen. Vi travade nästan hela vägen dit så den här tur gick mycket snabbare än den i förrgår. Isen på sjön bredvid åkern var helt borta, i förrgår låg hela sjön! Våren är här!!!!=) På åkern så skrittade vi först på volt och han gick jättefint, sen travade vi på volt, sen travade vi runt på åkern i serpentiner och alla möjliga vägar!=) Sen blev det galopp på volt.=)  

Det är helt underbart att rida i det här vädret och att inte behöva bry sig om att Faune blir svettig. Bäst av allt är att kunna släppa ut honom i hagen utan täcke, han blir så glad när han slipper täcket och kan rulla obehindrat!=)


Nu ska jag laga mig lite lunch, sen är det ladugården som gäller. Har ju lite kvar att fixa med datorn och sen så är det ju dags att börja mjölka. Ska bli riktigt spännande! Det känns nästan overkligt. Jag har inte ens koll på hur många år vi byggt.... jag tror att stommen började byggas sommaren efter att jag tagit studenten (-04). Snart 5 år alltså. Jag är inte riktigt säker. Många år i alla fall och nu är det färdigt att börja mjölka!=) hihi


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards