Alla inlägg under april 2009

Av Johanna - 15 april 2009 09:19

Idag ska min bil bli lagad. Det verkar visst aldrig bli som jag planerar... men det ska bli skönt att slippa åka med en provisoriskt lagad bil. Dom trodde att lagningen skulle hålla 1 år. Efter 2 veckor började avgassystemet låta igen, det är väl alla gropiga grusvägars fel.

Så det är frågan om jag kommer hem till V-by idag. Jag måste rida Faune om jag ska hinna få honom i hyfsad kondition. Suck!

Fast jag måste ju även ha en bil att köra med.

Så nu blir det en tur in till Norrköping.


/Johanna

Av Johanna - 14 april 2009 18:59

Nu är jag nyligen inkommen från en promenad med min kompis David.=) Åhh vad jag har saknat honom!!! Vi umgicks i stort sett dagligen när vi var mindre. När vi blev lite äldre och inte träffades dagligen (gymnasietiden) så ägnade vi kvällarna som vi träffades åt att gå långa promenader, ofta i mörkret. Med honom kan jag prata om allt... även tjejproblem!

Anledningen till att vi inte träffades dagligen under gymnasietiden var att jag gick ju i Gamleby och var bara hemma vissa helger, sen började han gymnasiet året efter mig men han hamnade i Lysekil och var hemma ännu mer sällan än mig. Nu pluggar han i Göteborg till marinbiolog och jag har inte träffat honom sen sommaren -07!!!!! Det är ju nästan 2 år! Nu är han på väg till Nrkpg för att åka till Gbg, så vår promenad och allt vi hade att prata om fick vi ta på 30 minuter. Vi hörs ju på telefon då och då men alldels för sällan. Det går ju visserligen att ändra på, men att prata i telefon är inte samma sak! Det är ju våra kvällspromenader som är så speciella.

Nu har jag ju i alla fall fått träffa honom och jag är jätteglad!=)


/Johanna

Av Johanna - 14 april 2009 15:27

Vi åkte iland igår kväll. Det var en riktigt fin kväll och det blev lite extra båtresa för när vi hade släppt av mamma och lillebror i Fyrudden så åkte pappa, mormor och jag över till vår sommarbåtplats.

Igår gjorde jag inte mycket alls för jag kände mig inte så pigg. Har inte gjort mycket idag heller, lillebror har bytt till sommardäck åt mig.=)


Det var meningen att jag skulle åka till V-by idag men det får bli imorgon fm istället. Har lite som jag måste fixa med innan jag åker. Ikväll ska jag ta mig en tur till gården som jag alltid var på när jag var mindre. Ska hämta glansspray för dom har flera flaskor över så det passade mig perfekt.=)


Väntar på min order från Börjes fortfarande! Täcket skulle komma in för över 2 veckor sedan, men det står fortfarande som inkommande.=( Hoppas det hinner komma innan Faune åker till Tommy. Jag behöver ju flera grejer till det! Det som är surt är att jag nu måste åka hit en vända som inte var planerad. 21 mil är ganska mycket onödiga bensinpengar.=(


/Johanna

Av Johanna - 13 april 2009 10:09

Det stämmer in på det som hände ett tag efter mitt förra inlägg, jag blev MAGSJUK!=( Så min natt har jag ägnat åt att hänga över en hink, trevligt värre eller inte... Lagom när jag började känna mig bättre så började råttorna i väggen. Men jag sov så dåligt i af så det spelade ingen roll. Jag har sovit några timmar längre nu på morgonen istället.

Nu känner jag mig riktigt pigg och har ätit 2 mackor och druckit te så nu är det dags att gå ifrån det här rummet och ut i det härliga solskenet. Jag hör hur fåglarna kvittrar där ute.=) Det är fortfarande lite dis över havet men inte i närheten av igår.


/Johanna

Av Johanna - 12 april 2009 22:08

Nu är det ju mörkt ute, men det är mörkt och dimmigt och när man går ute så hör man hur det droppar från träden. Så fuktigt är det! Det har man visserligen hört hela dagen men det gav en annan känsla i mörkret.=)


Nu är det sovdags. Ikväll/natt lär jag inte behöva oroa mig för känning för jag tog precis ett blodsocker = 22,5. Just det inte gå över 10 var det. ;) Jaja jag vet ju varför det är så högt så då känns det helt okej. Jag åt mycket till middag, sen har jag ätit chips, ostbågar och slutligen kex och ost. Blodsockret kommer bli helt ok imorgon igen.


God natt!


/Johanna

Av Johanna - 12 april 2009 19:14

Näe, solen lyste med sin frånvaro idag.;) hihi

Men det har varit en bra dag i alla fall. Jag gick en vända med kameran mitt på dagen i diset och fick en del fina bilder.

I övrigt har jag suttit framför datorn och tvn. Jag har kollat igenom en massa avsnitt på olika kriminalserier som fanns inspelade på boxen.=) Bland annat flera avsnitt av Sea Patrol, riktigt bra australiensisk serie. Det finns många bra australienska serier, jag har varit en Doktorn kan komma fantast i hela mitt liv. Jag kommer ihåg hur vi satt i lillebrors rum i Mogata och tittade på det. Flyttade där ifrån när jag precis fyllt 9 år så det är några år sen.=) Sen får man ju inte glömma Mc Leauds döttrar (stavning?). Där missade jag tyvärr dom sista avsnitten, men mamma har berättat lite vad som hände. Hoppas på att det kommer igen. Dom hade spelat in alla avsnitten till mig men sen pajade boxen så dom var tvugna att nollställa den och då försvann ju allt.=(


Nu väntar jag på att klockan ska bli 20 så jag får se Den vackraste ön igen!=) Man missar ju massor när man tittar första gången. Det var ju en hel del roliga uttalanden från mina yngre släktingar i filmen, främst av Elin.=)


När jag tittar ut genom rutan så är det bara en massa dis. Det är så disigt att det faller stora vattendroppar. Tidigare idag när jag var ute en sväng så såg jag hur det började "välla" in dimma även över land. Blev lite orolig så jag var tvungen att ringa pappa och lillebror som var ute med båten, för jag tänkte att börjar det komma in över land så är det stor risk att det tätnar över vattnet. Kan intyga att det är inte roligt att vara ute i detta. Min lillebror berättade hur han sett på radarn att små fritidsbåtar som är ute fiskar hade kört jätte konstigt och jätte nära land, mest troligt för att dom inte hade en aning om vart dom körde. Vår granne (pappan) körde in till fastlandet nu ikväll och han hade kört på kompass hela tiden men ändå kommit lite fel. Sonen Roger skjutsade pappa och lillebror in mitt på dagen, det var därför dom var ute med båten. Men vi har ju både GPS och radar i den och det underlättar ju.


Idag när jag surfade runt lite så såg jag att en i klubbens nyinköpta fölis är webföl på Lucky Rider. Kul! Så jag var tvungen att messa honom om det, han var på Greva så han skulle kolla det sen.=)


/Johanna

Av Johanna - 12 april 2009 09:59

Igår blev en riktigt bra dag.=) Jag fick igång både motorsåg och röjsåg till slut. Men ljuddämparen lossnade på röjsågen så det lät för hemskt när jag gick omkring med den.=( Jag gick inte länge alls för det har jag inte kondition till och sen trycker selen på mina ömma axlar.=( Fattar inte hur jag klarade av röj och motorsågskursen på skolan!!! Då gick vi hela dagarna i skogen, antingen med motorsåg eller röjsåg. Vi röjde en granplantering med röjsåg. Där fick man klättra över träden man fällt och det var jättetätt stora granar och björkar överallt och det var ingen platt mark man gick på heller! Vi gick ju inåt och fällde,  sen skull man ju ta sig tillbaka ut genom allt man fällt när man var tvungen att tanka eller äta. Kunde ta upp mot 20 minuter bara att ta sig ut från planteringen.=( Nätterna efter dom dagarna sov man gott! Totalt slut! Här var jag lika slut efter att ha gått max 30 minuter på en plan åker och röjt sly!


Igår eftermiddag så gick vi ner till bryggan igen med fika. Men den här gången bar vi ner bordet och 2 fåtöljer i färjan och satt och fikade där istället. I den har vi 2 "parksoffor" så det blev perfekt att sitta 6 personer där och fika.=) Så istället för att sitta i skuggan så fick vi sitta i strålande solsken!=)


Jag gick och la mig innan kl 23 igår. Men ganska snart började jag må dåligt, men jag trodde att jag bara inbilldade mig men för säkerhets skull så letade jag fram blodsockermätaren och tog ett blodsocker. Jag inbilldade mig inte, jag hade känning så det var bara att ge sig ut i mörkret för att gå till stora huset och äta. Jag trodde att jag skulle äta mer godis än vad jag gjorde igår och sen hade jag ju jobbat fysiskt med kroppen utan att lägga in det i beräkningen när jag tog insulin, så det blev för mycket insulin till middagen igår kväll.=( Det tog jätte lång tid att häva känningen, vet inte om det hade med alkoholen att göra... Det är ju så att är man diabetiker så är det jätte viktigt att hålla koll på blodsockret och att äta om man dricker alkohol för får man känning så tar inte kroppen hand om den på samma sätt som den gör i vanliga fall, den koncentrerar sig på att få bort giftet från kroppen alltså alkoholen. När blodsockret började stiga och jag la mig för att sova igen så började råttorna/råttan springa i väggen!=( Den springer fram och tillbaka ut med min säng i höjd med sängen så det hörs jätteväl. Sen vänder den och springer tillbaka och sen blir det tyst i 5-10 sekunder sen kommer den i fullfart tillbaka och sen håller det på så. Fram å tillbaka och fram å tillbaka! Trots att jag vet att den är i väggen så ligger jag och lyssnar och tänker den är väl inte i rummet?!


Idag är det ingen sol utan helt dimmigt. Men ser man på vädret så ser det ut som om solen kommer komma även idag. Det märks!


Ett litet tillägg: Ikväll kl 20 på tv2 så är dokumentärfilmen Den vackraste ön! Den handlar ju om den här skärgården.


/Johanna

Av Johanna - 11 april 2009 09:52

Från att ha klagat en hel del på täckningen här ute så måste jag säga att det går riktigt bra, för nu har jag till och med turbo 3G!=) Det är nåt jag aldrig lyckas få annars.=)


Solen skiner jätte varm och skön! Än har det inte börjat blåsa och jag kan bara hoppas på att det inte börjar heller för då blir det genast mycket kallare. Igår blåste det sydlig vind och då blåser det rakt upp på vår gårdsplan.=(


Här hade påskhare varit och lämnat 5 påskägg så till och med mormor fick ett nu på morgonen.=)


Annars är nog dagen ganska lik gårdagen men jag hoppas att jag slipper "tårarna" denna dag. Till kvällen blir det ju påskmiddag istället för grillat. Men jag måste erkänna att jag är mer förtjust i grillat än "påskmat", men är det påsk så är det!


Jag har kommit in en närbildsfoto period, vilket innebär att jag fotar mycket smågrejer ex blommor, kottar, mossor etc.


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards