Alla inlägg den 15 april 2009

Av Johanna - 15 april 2009 20:38

Nu är bilen klar!!!!=) Jag är så glad att jag har min duktiga bror. Med hans intresse för att meka bilar och med pappas kunnande om bilar från att ha jobbat på bilverkstad samt drivit en egen så blir det superbra!!!!=)

Jag vet inte hur många av er som har följt bloggen från början, men kvällen innan jag skulle besikta bilen så började mina lysen krångla. Det visade sig att det var tändlåset eller nåt liknande. När den ändå var på verkstad så bad jag dom att kolla på mitt avgassystem och domen blev hål framför katalysatorn. Kostnad för att delen 4821 kr + arbete. Eller så kunde jag hitta någon som kunde svetsa ihop det men då skulle jag behöva byta även katalysatorn inom 2 år, totalkostnad då mellan 12 000-15 000 kr. Pest eller kolera enligt mig. Därför har jag skjutit på det och provisoriskt tätat det istället.

Min lillebror har precis köpt en billyft till verkstaden, så idag lyfte han min bil. Tog bort allt det dåliga, åkte till mekonomen och köpte en fläns för under 200 kr. Svetsade dit den och la på tätning sen var bilen klar!=)

Det låter mycket bättre i mina öron!!! Ca 200 kr jämfört med 4821 kr!=D Eller ännu bättre 200 kr istället för minst 13000 kr!


Mamma och jag var en sväng och handlade mat till min lillebror under tiden dom jobbade. Han har ju precis flyttat till egen lägenhet och hade helt tomt i skåpen. Sen var vi en sväng till Blomsterlandet. Där blev det blomjord och en murgröna i kruka till lillebror. Han har fönster högt upp så vi tänkte att det är fint om det är något som hänger ner.=)


Ikväll har jag varit till gården som jag alltid var på som mindre. När jag ringde dit så sa min kompis (yngsta dottern hon är 6 år äldre än mig) att hon hade nåt som väntade på mig. Hon är jätte duktig på att göra (åhh nu glömde jag ordet och jag har bråttom iväg) i af man klipper ut motiv från servetter och lackar på askar eller glas osv. Så jag misstänkte att det var nåt sånt. Jag hade rätt delvis. Jag fick en jättefin liten ask med änglar på och jag säger tack jätte glatt för jag blev riktigt glad, då säger hon det är nåt i... I ligger ett jättefint "ängelhalsband" som hon gjort. Jag blev så glad. Jag sitter inte vid min dator men det kommer bild på det sen.=)


Nu ska jag till lillebrors lägenhet och dricka kvällste och äta en macka.=)


/Johanna


Av Johanna - 15 april 2009 09:19

Idag ska min bil bli lagad. Det verkar visst aldrig bli som jag planerar... men det ska bli skönt att slippa åka med en provisoriskt lagad bil. Dom trodde att lagningen skulle hålla 1 år. Efter 2 veckor började avgassystemet låta igen, det är väl alla gropiga grusvägars fel.

Så det är frågan om jag kommer hem till V-by idag. Jag måste rida Faune om jag ska hinna få honom i hyfsad kondition. Suck!

Fast jag måste ju även ha en bil att köra med.

Så nu blir det en tur in till Norrköping.


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards