Alla inlägg den 10 april 2009

Av Johanna - 10 april 2009 19:46

Ja idag har varit en konstig dag. Den har varit allt ifrån jättebra till hemsk. Jag skrev ett långt inlägg förut om mitt liv men det låg bara ute i max 10 minuter innan jag tog bort det. Jag var jätte ledsen just då och behövde skriva av mig... Vet inte om någon av er kanske hann läsa det men jag hoppas inte det, eller det kvittar egentligen.... Det är så mitt liv ser ut och har gjort...


På eftermiddagen så gjorde vi en fikakorg och tog med oss den och tårtan och gick ner till pappa, lillebror och grannen som håller på och gör plintar till en brygga. Där satte vi oss i soffan på bryggan och fikade. Mysigt men lite kallt för det var skugga just där vi satt. Sen fixade vi lite i trädgården. Jag gick med en busksax och klippte lite slånbär och andra buskar som vill komma upp, får se om min nacke säger nåt om det eller om det gick bra denna gång. Hoppas på det sista.


Ikväll har vi grillat och vår granne Roger kom och åt med oss eftersom han är ensam här ute just nu och dom skulle fortsätta jobba efter maten och på det sättet så slapp ju han laga mat.=) Trevligt att prata lite med honom.=)


Nu börjar det skymma lite och jag sitter och tittar ut på åkern för att se om jag kan få syn på nåt rådjur.=) När jag var mindre så tillbringade jag hela kvällarna i skogen och studerade dom vilda djuren. Riktigt intressant och roligt. Synd att jag inte klarar av att skjuta med min nacke... Även det är nåt som jag har fått gett upp pga min nacke = mitt jaktintresse.=(

Har allt det teoretiska och har skjutit upp en gång men jag klarade det inte den gången. Var så nervös! Men när vi stod efteråt så vände sig båda jaktprovskontrollanterna till mig och sa: Dig tror vi på, du är den som kommit längst! Det behövde jag höra med mitt dåliga självförtroende.=) Ett litet tillägg, jag hade redan min nackskada då och det var en av dom som vi krockade med.=(

 Första gången jag höll i en hagelbössa var på Helgesbo skogsbruksskola första året på gymnasiet. Vi fick prova på och skjuta lerduvor. Jag träffade båda mina duvor!=) Efteråt kom deras lärare fram till mig och sa: Du har skjutit en hel del va? Blyg som jag är säger jag, ja lite grann. Det syntes säger han då. Jag hade aldrig skjutit lerduvor eller hagelbössa för den delen. Däremot en massa luftgevär. Men det är ju absolut inte samma sak. Men det känns så naturligt på nåt sätt, med lerduvorna alltså.

För några år sen när jag var och jobbade så säger en av mina gäster. Du har jägarexamen va? Nej säger jag bara det teoretiska. Då läser hon och hennes kompis jägarexamen och jag skrev mitt högviltsprov för deras lärare och tydligen så har han skrytit om mig inför dom bara för jag hade alla rätt. Vi hann inte läsa högviltet på skolan när jag läste jakt och viltvård utan när dom nya reglerna kom så såg jag till att skriva högviltet så jag har det ifall att jag någon gång i framtiden får för mig att skjuta upp igen. Nu skriver man både grundprov och högvilt i samma prov.

Så helt klart är det så att jakt borde vara en del av mitt liv.... Jag lever på hoppet.;)


/Johanna





Av Johanna - 10 april 2009 10:34

Japp idag skiner solen, dock blåser det lite så det är inte jättevarmt men ändå helt okej.=) Ikväll blir det grillpremiär för mig!!!=)


Mina grannar i väggen väckte mig vid kl 05.20 imorse och jag kunde inte somna om just då så jag satte mig och gjorde det sista i min bokföring. Mycket bokföring på senaste tiden, men nu är det hel klart tills det kommer nya verifikationer att lägga in. La mig igen vid kl 06.40 och vaknade när mamma kom och väckte mig strax innan kl 09. 

Hör att grannarna är igång även nu... dumma råttor som springer i väggarna och åker kana på mitt tak.=( jaja vanligtvis vaknar jag inte av dom men första natten när jag varit hemifrån länge så brukar dom nästan alltid väcka mig. Så länge dom är i väggen gör det mig ingenting. Fladdermössen är nästan jobbigare (dom låter mer när dom tar sig fram i väggarna) eller när dom fått ungar för dom piper som bara den.=(


Jag har kastat lasso nu på förmiddagen.=) Jag har ju knappt hållt i lassot på flera månader så jag känner mig lite ringrostig.;) Men jag har ju helgen på mig att träna för fullt. Brukar bli många kast när jag är här hemma. Här har jag även en trädummy som jag byggt.


Jag sitter i mitt rum i vår "Övre Bod" och än så länge är ju träden kala så jag ser havet jätte tydligt.=) Det gör jag inte när bladen kommer.

Det finns mycket att göra här men jag vet inte hur mycket jag vågar... Vill ju inte få ont i nacken. Vi har mycket jobb som behöver göras med motorsåg och jag är egentligen den enda som kan det eller min bror kan ju lära sig.... Pappa klarar inte riktigt av det längre... Han har ju Parkinson.

Jag tycker att det är jättekul med motorsåg och röjsåg och sånt. Men det är ju ganska påfrestande på kroppen och inte minst nacken...=(

Men lite sånt jobb ska det nog kunna bli.=)


Har hittat lite 3G täckning här, så internet fungerar rätt okej.=)


Har laddat kamerabatteriet i natt så idag ska jag ta en massa kort!=) Fotade en hel del igår tills batteriet tog slut, mycket krokuskort blev det. Batteriet tog lagom slut precis innan en fin rådjursbock gick genom trädgården. Men han har varit här även idag så jag hoppas på att få honom på bild innan helgen är slut.=)


Idag fyller mamma år så i eftermiddag blir det tårta.=)

Pappa och lillebror är inne med färjan och hämtar grannarna med deras fyrhjuling, så jag antar att vi får främmande till fikat. Det är visst bara ena sonen som kommer ut idag och imorgon kommer pappan med deras båt om jag förstått rätt. Sonen är över 30 så det är inget barn dom är och hämtar....


En bild jag använt tidigare men jag tyckte den passade här.=) 

/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards