Alla inlägg under mars 2009

Av Johanna - 7 mars 2009 17:40

Idag har det blivit en hel del gjort!=) Har dock inte kommit till stallet men det har snöat och regnat hela dagen så det finns inget att göra där i alla fall och Faune har mat och vatten så allt är bra med honom.=)


På förmiddagen gick jag upp till svärmor med en massa bär... Frystömning! Jag själv hade svarta vinbär som vi kokade och gjorde gele av. Sen hade jag 2 påsar jordgubbar som G fick! Jag älskar jordgubbar men har blivit allergisk så jag kan inte vara i samma rum som dom utan att halvt klia i hjäl mig! Haha jag trodde faktiskt att jag hade fått skabb sommaren -07 innan jag fattade att det var alla jordgubbar som jag åt som orsakade klådan...

Har även en massa lingon i frysen som jag plockat i Jämtland. Tycker dock inte om hemmagjord lingonsylt även fast den antagligen är mycket nyttigare än köpt som jag kan vräka i mig... Har kvar lite lingon i frysen men gav bort 3 stora påsar!

Gjorde lite svartvinbärsylt av bären efter att jag kokat bort saften... så imorgon blir det ungspannkaka med svartvinbärsylt.*gott*

Tillbaka från svärmor blev det avfrostning av frysen och rensning av gamla rester som aldrig blivit eller kommer bli uppätna... Så nu helt plötsligt finns det faktiskt lite plats i frysen.

Men det blev mycket burkar att diska!=(

Orkade inte ställa mig och laga någon speciell mat idag så jag hittade en korvgryta som jag tinade upp och kokade potatis till. Enkelt och bra!


Rören till kaminen har blivit sotade!=) Så nu eldar jag.. känns som om det närmar sig 30 grader.=P


/Johanna

Av Johanna - 7 mars 2009 09:39

Igår hände något väldigt typiskt för min sambo.... I flera dagars tid har jag tjatat om att vi borde sota ur våra rör från kaminen för att det inte ska bli sotbrand... I flera dagar har det även varit ganska skönt här inne. Runt 23 grader och det är en ganska okej temperatur för mig. Är det under 22 grader så mår jag riktigt dåligt i kroppen... Igår var det 19 - 20 grader här inne så jag började elda redan på morgonen för jag frös och mådde dåligt. Då har jag alltså tjatat på Mats i flera veckor och varit extra tjatig den här veckan... Vilken dag väljer han att komma och ska börja sota??? Självklart den dagen som jag eldar redan från morgonen i stället för kl 19 på kvällen!=(

 Så idag hoppas jag på att det blir lite sotat....


Igår var jag ganska trött och somnade ganska snabbt, men fick inte sova så länge utan vaknade med ett ryck av en högt låtande lastbil med massa lysen! I halvt sovande tillstånd säger jag till Mats kommer mjölkbilen redan nu!?  Den brukar komma runt 2-3 på natten inte kl 23... Är det foderbilen?? Svaret jag fick var den kommer ju inte på helger! Nähe säger jag det gjorde den i af i Gryt men det var ju ett annat företag... Det var i alla fall foderbilen så helt klart kör dom även på helger... Lätt att somna om när man blivit skrämd och hela huset är upplyst av X antal lysen och det låter för j-vligt! Till slut somnade jag i alla fall. Jag är ju visserligen van att vakna utav mjölkbilen när den dundrar ner förbi vårat hus ( där den inte ens ska köra) det är bara en chaufför som tar den vägen, dom andra åker rätt väg som är lite längre men går inte en meter utanför huset! Även mjölkbilen har ju ett antal lysen som lyser upp vår lilla stuga. Tur att inte alla kör ner förbi vårt hus för då skulle jag vakna varannan natt! Kommer dom rätt väg är det väldigt sällan som jag vaknar. Roligast var när mjölkbilen backade inte i vårat hus, eller inte! Då vaknade jag också med ett ryck! Det var efter den incidenten som vi skrev en lapp att dom inte ska åka förbi husen och det har ju fungerat för alla utom en för han åker både ner och upp förbi husen...=(


Så, nu har jag klagat klart på mjölkbilar och foderbilar.;0)


Ute regnar det.=( Jag vill ha sol, mitt humör präglas starkt av vädret, det blir dåligt.=P


Får se vad den här dagen kommer föra med sig... Ska koka svartvinbärsgele hemma hos svärmor för att bli av med lite i frysen inför slakten på tisdag. Skulle behöva få bort all is i frysen, men det är så otroligt tråkigt och kallt!


/Johanna

Av Johanna - 6 mars 2009 09:50

Både igår och idag har jag lagt lite extra tid på hästarna i hagen. Jag har gått runt till alla och bara stått och myst. Någon som verkar ha uppskattat det extra mycket är Danne som idag tillät att jag kom fram på en gång trots att jag hade grimma och grimskaft i handen. Han ville dock inte sticka in huvudet i grimman när jag höll fram den.=P Det gör Faune. Någon som inte tycker om när jag har mys tid med hästarna är Faune. Han blir jätte avundsjuk och går runt och biter dom andra men så långt från mig att jag inte ska komma åt honom när han gör det. Men han vet så väl att han inte får göra så för när han upptäcker att jag sett honom smiter han smidigt iväg och ställer sig några meter bort och försöker låtsas som ingenting... Ungefär som vad då matte jag har inte gjort någonting!


Idag rök en bit av svansen och manen. Men det är inte världens enklaste att få det rakt med en hovkniv. Skulle behöva ha en sax till svansen eftersom jag tar så lite....

Det märks att det börjar tina upp i hagen för alla hästarna börjar bli leriga om benen efter att dom legat och vilat....


Ett litet tillägg om monsterhästen! Hon har hållt sig lugn nu ett tag men har tydligen fått vårkänslor eller något för hon är värre än någonsin! Hon fyller ju snart ett år och är i princip helt ohanterad. Den enda hanteringen hon får är när jag försöker klappa henne på hela kroppen när hon kommer och möter mig. Igår när jag hämtade Faune så stod han inte där han brukar utan det var närmare för mig att gå genom hagen tillbaka till stallet än att gå ut på vägen... Så vi började gå. Pyret (monstret) är väldigt facinerad av grimskaft och biter ständigt i det men denna gång var det så sträckt att hon inte nådde upptill det. Fatta vilken liten tuffing detta är... Hon går rakt imellan mig och Faune och börjar backa mot Faune vilket resulterar i att han börjar backa. Då blev jag irriterad och drog honom framåt och till slut flyttade monstret på sig. Men fortsatte att attackera stackars Faune gång på gång. Att inte dom stora sätter henne på plats!? Danne flyr när hon kommer i närheten!

En svartvit liten Monsterhäst!


Vägen till stallet var ännu träligare idag, slirigt värre! Isen har blivit till ren modd och i gruset sjunker man, så det styr inte ordentligt någonstans.=(


Har fortfarande inte fått svar om Karin komme eller inte...


Fick däremot ett samtal från en kund alldeles nyss, så hon kommer inom några timmar och hämtar en produkt.=)

Även min lillebror ringde och frågade om jag saknar en produkt... Vad då saknar en produkt...? Tydligen har jag missat att stoppa i en produkt i väskan när jag packade om min lagerväska innan jag åkte hem ifrån senast. Den låg där på golvet i mitt rum. Nu har han varit snäll och lagt upp den på min brudkista för att jag inte ska missa den när jag kommer hem nästa gång.=)


/Johanna

Av Johanna - 5 mars 2009 20:45

hmm mår inte alls bra längre.=( Igentäppt och hostig och min näsa börjar se ut som Rudolf med röda mulen.=P


Egentligen skulle en kompis kommit till mig och fikat imorgon, men jag tror att det är väldigt dumt om hon inte har en stor önskan att bli förkyld. Hon jobbar just nu så vi får väl höras imorgon och se vad hennes svar blir.


Nu är jag anti nässpray! Det har jag visserligen alltid varit, men min näsa var helt ok i fm men lite rinnig och eftersom jag skulle åka handla tog jag Otrivin komp mot "rinnsnuvan". När det slutade verka blev jag ju igentäppt! Det har jag inte varit en enda gång tidigare, inte ens på nätterna! En positiv sak med detta nässpray var att det verkar som om jag tål det.=) Näsan började inte värka som den alltid gör med andra...


Nähe igår gick vi och la oss vid den här tiden och tror faktiskt att det behövs även idag.=) Sova är den rätta medicinen!=)


/Johanna

Av Johanna - 5 mars 2009 15:40

Jag har världens underbaraste jobb! Jag jobbar ju som egen företagare, jag är helt fristående och köper in mina produkter från ett företag. Alla vi som jobbar med dom här produkterna är egna företagare och har egentligen inget med varandra att göra, ändå så ser vi varandra som nära kollegor och vi utbildar oss tillsammans. Peppar varandra mm. Framgångs konceptet är gör andra framgångsrika så blir även du framgångsrik! Om det är någon som kommer på något bra sätt att visa en produkt eller något bra att säga osv så delar vi med oss till varandra trots att vi inte tjänar något på det. Fast på sätt och vis så gör vi ju det... om en kompis kommer på något bra och berättar det för mig så kanske vi båda får bättre försäljning eller vad det nu kan vara, nästa gång kanske det är jag som kommit på något och berättar för henne och då tjänar vi båda på det...

Det som inspirerade mig till det här inlägget är att jag har pratat lite på facebook med en kompis från högstadiet och hennes mamma säljer samma märke som mig och bor Norrköping.

Förut idag när jag kollade min mail hade jag fått ett mail från företaget som jag köper in mina produkter från: Där stod det X har sökt dig men vi lämnar ju aldrig ut namn och telefonnr så här har du hennes mailadress så får du ta kontakt med henne.... Jag förstod direkt att det var min kompis mamma så jag mailade henne så hon fick min mail och mitt nr. Sen åkte jag och handlade. När jag kom tillbaka och kollade min mail så hade jag fått svar. Där i skrev hon bl a vem hon var och att hon hade blivit jätte glad att höra att jag fanns så nära!


Hur vanligt är det att egna företagare skickar mail till en "konkurrent" och berättar att de blev glada att höra att man finns??? Det visar verkligen att vi inte är konkurrenter utan systerkollegor som hjälper och stöttar varandra!=) Som sagt jag har världens bästa jobb!!!=)

Hennes mail gjorde min dag jätte positiv!


/Johanna

Av Johanna - 5 mars 2009 11:51

Idag känner jag mig mycket piggare.=) Näsan rinner och jag hostar lite men jag har varit i stallet och jag har hunnit städa undan lite på tomten.=)

Fotade några snödroppar som tittar fram över snön när jag "städade tomten", bredvid fanns några utan snö.=) Fåglarna kvittrar! Vårkänslor!=)


Vägen till stallet är en plåga! Tjälen har gjort att asfalten har blivit till "fartgupp" och grusvägen består av "fartgupp" och stora hål!!!=( Fasar inför att tjälen är borta för då blir det som att köra i djup modd av snö men det är i själva verket lera och grus så bilen knappt styr.=(


I eftermiddag ska jag ta mig en tur till Vimmerby för att handla lite mat. Måste även till banken och sätta in min kontantkassa i företaget. Usch, är inte så förtjust i att få kontatbetalning... jobbigt att gå till banken för att få inte pengarna på kontont!


/Johanna

Av Johanna - 4 mars 2009 19:19

Jag har tittat på det preliminära Tävlingsprogrammet för Ranch Horse Classic på HC i juni. Åhhhh vad jag längtar!!!! Vill att det ska vara nu!!!

Det är bland det roligaste som finns!


www.ranchhorseclassic.se


/Johanna

Av Johanna - 4 mars 2009 16:25

Dagens kraftansträngning är gjord.... Var i stallet en halvtimme och fixade lite. Dom 300-400 meterna att gå och hämta Faune från hagen kändes som flera mil!!!! Men det var skönt att få komma ut och få lite frisk luft. Har ju suttit inomhus i 1½ dygn.

Vill man se ut som min häst är det bara att dra en hand över honom så har man halva hans päls på sig.=P Han fäller som bara den!!!


Känner mig lite piggare men kroppen värker så det är säkert influensa som jag fått.=( Jag tror att det kolloidala silvret har gjort så att jag inte är så förkyld. När alla här var sjuka i influensa för någon månad sen så klarade jag mig från det men hade lite värk i kroppen... Blir jag förkyld så brukar det vara över på några dagar istället för flera veckor som jag var innan jag hittade "silvret". Faune hade ett sår idag så jag sprejade på honom också, det brukar läka jättebra och det dödar bakterier om det är några. Nu börjar det bli så varmt att jag snart kan behandla hans hovar med silver också.


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards