Direktlänk till inlägg 25 februari 2009

Ännu mera film...

Av Johanna - 25 februari 2009 11:21

Vi köpte både Hästmannen och Bondens tid på jorden på dvd igår. Så nu har mamma och jag suttit och tittat på extra materialet på båda filmerna. Stig-Anders (hästmannen) är riktigt rolig. Jag kommer ihåg när jag var på visningen av den (precis en sån visning som jag var på igår)... Han använder ju uttrycket gräsligt väldigt ofta, i mitt ordföråd är gräsligt något dåligt medans i hans så är det nog både dåligt och bra. En del av filmen som verkligen fastnat är när han ska mjölka sina kor ute på betet och han står där: Schyssta kossan, Schyssta kossan och kossan vill inte resa sig utan hon ligger där och idisslar vidare innan hon till slut ställer sig upp.=) Tjoho det skulle vara jag när jag mjölkar... kan säga att jag står inte och väntar i flera minuter på att kossan ska resa sig! Och om Faune skulle ställa sig och börja bita i mitt hår och äta på min mössa skulle jag nog inte reagera som honom heller... Men alla är vi ju olika och jag är jätte glad att det finns sådana människor som Stig-Anders, Styrbjörn, Pelle och alla andra som sitter inne med den otroliga kunskap om jordbruk och skötsel  på "gammalt vis".

Jag har även suttit och bläddrat i Peter Gerdehags böcker nu på morgonen. En av mina favoritbilder är en som finns på sidan 23  i Bygden där vinden vände, den har varit min favoritbild sen jag såg den på visningen som Peter hade för många år sen. Som jag skrev igår så har upplevelsen mycket med Peters berättelser att göra. Det är något helt annat att gå på en sån här visning än att titta på den på tv!

Jag väntar med spänningen på den kommande filmen som handlar om 2 systrar i Halland som handmjölkar sin kor.=)


Nu när jag har suttit och tittat på extra materialet har jag kommit fram till att risken finns att jag kan komma med på extra materialet! Jag som var så glad att jag inte var med! Hmmm bara att vänta och se när den släpps på dvd.


Besök gärna  deras hemsida: www.bondenstid.com   www.hastmannen.com  


/Johanna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 mars 2010 17:12


Hej hopp! Nu är jag här igen!   Har tråkigt och är inte alltför nöjd med min blogg som jag skriver i vanligtvis så jag var tvungen att prova här igen. Snurrigt det blir när man inte är van. Tog hundra år innan jag ens hade lyckats logga in!   ...

Av Johanna - 20 juli 2009 09:55

Jag kommer att blogga i http://johanna-faune.blogspot.com   Den bloggen har precis som denna begränsat utrymme för bilder och sen var den jobbiga att lägga in flera bilder i eller så var det jag som gjorde fel. Hur som så kommer jag använda min blogg...

Av Johanna - 20 juli 2009 04:30

Efter lite funderande så kom jag på att jag provar och gör en blogg på blogg.se. Har försökt med det förut men då var namnet upptaget och jag kom inte på nåt annat som jag ville ha just då.   Men nu har jag http://johannaofaune.blogg.se   Vet ännu in...

Av Johanna - 19 juli 2009 21:16

Jag vill använda mig av mer bilder så jag har gjort en ny blogg! Vet inte om jag tycker om den än. Lite svårare att jobba med, men jag provar några dagar så får jag se.   Ni hittar mig på http://johanna-faune.blogspot.com   /Johanna ...

Av Johanna - 19 juli 2009 10:41

Just nu är det uppehåll men för bara några minuter sen öste regnet ner! Det lär nog komma mer för det är riktigt mörkt! Appropå mörkt så trodde jag att jag var jätte duktig och vaknade tidigt, men jag hade inte ens kommit ur sängen när mitt alarm som...

Ovido - Quiz & Flashcards