Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Faune!

Av Johanna - 28 januari 2009 11:57

Då var dagens stallbesök avklarat och Faune har blivit behandlad! Tack Lina för att du finns och alltid ställer upp!=)


Faune fick mycket beröm av Lina. Hon tyckte att är jättefin i kroppen jämfört med hur han varit. Mer musklad och mjukare. Faune är rolig när man rider honom för han gissar och gör sen det han tror att jag kommer be honom om... Hihi så gjorde han mot Lina idag när hon skulle fixa till hans hals och nacke... han trodde att man skulle slå med huvudet, att det var hela poängen med denna övning men icke där hade han fel som många gånger tidigare.=P


Frågade Lina om hon tror att Faune kommer klara av ropingen och hon svarade att om det är på hans villkor så är det nog inga problem. Och det är självklart för mig! Han är ju ändå en travare och han är inte byggd för att vara ridhäst, även om han har mycket bättre förutsättningar än många andra travare. Mitt mål med ropingen är att ha kul. Jag kommer vara överlycklig om vi kommer så långt som att lyckas dra av dummyn vid lining. Hon hade bara sett en ropingträning och den hade varit hemsk. Men jag intygade att så kommer det inte bli för Faune! Jag litar fullständigt på att Tommy tar allt steg för steg! Nu är det ju meningen att Faune ska dit på tillridning och hinner han ropingträna honom så skulle det vara jättekul, men först och främst vill jag att han ska "sätta" grunderna lite bättre.=)


Dagens råd från Lina är 2-3 månader lugn uppbyggande ridning. Sen ska jag öka upp det till mer galopp. Vi ska träna mycket på att blanda att gå i lång å låg form och hög å samlad form. 25 kg mer muskler behövs!=P Så nu är det till att sätta igång och rida regelbundet.


Det tråkiga idag var att jag hittade Faune i hagen med svullet bakben. Nu är det vänster bakben som är svullet från kotan och upptill hasen. Men han haltar inte och är bara lite varm vid kotan. Han är alltid lite svullen vid kotorna för han har lite gallor men det brukar aldrig vara några problem. hmm säg inte att Faunes ben ska bli ett problem också! jag har varit så glad för det har aldrig varit några problem med Faune, han har alltid varit frisk i benen!


Jag frågade Lina om hon tror att det faktum att Faune går barfota påverkar hans rygg negativt. Det trodde hon inte. Jag har ju ridit för Lina regelbundet förut och hon aldrig sagt något och hon såg inget nu heller. Hennes svar var att skor jag honom påverkar jag cirkulationen och det kan också påverka hans rygg negativt, så upplever jag inte att han ömmar så tycker hon att jag ska fortsätta ha honom barfota. Även hos Tommy om inte han upplever att han inte kan genomföra träningen om Faune är barfota. Jag får helt enkelt ta upp detta med Tommy när det närmar sig.


/Johanna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 mars 2010 17:12


Hej hopp! Nu är jag här igen!   Har tråkigt och är inte alltför nöjd med min blogg som jag skriver i vanligtvis så jag var tvungen att prova här igen. Snurrigt det blir när man inte är van. Tog hundra år innan jag ens hade lyckats logga in!   ...

Av Johanna - 20 juli 2009 09:55

Jag kommer att blogga i http://johanna-faune.blogspot.com   Den bloggen har precis som denna begränsat utrymme för bilder och sen var den jobbiga att lägga in flera bilder i eller så var det jag som gjorde fel. Hur som så kommer jag använda min blogg...

Av Johanna - 20 juli 2009 04:30

Efter lite funderande så kom jag på att jag provar och gör en blogg på blogg.se. Har försökt med det förut men då var namnet upptaget och jag kom inte på nåt annat som jag ville ha just då.   Men nu har jag http://johannaofaune.blogg.se   Vet ännu in...

Av Johanna - 19 juli 2009 21:16

Jag vill använda mig av mer bilder så jag har gjort en ny blogg! Vet inte om jag tycker om den än. Lite svårare att jobba med, men jag provar några dagar så får jag se.   Ni hittar mig på http://johanna-faune.blogspot.com   /Johanna ...

Av Johanna - 19 juli 2009 10:41

Just nu är det uppehåll men för bara några minuter sen öste regnet ner! Det lär nog komma mer för det är riktigt mörkt! Appropå mörkt så trodde jag att jag var jätte duktig och vaknade tidigt, men jag hade inte ens kommit ur sängen när mitt alarm som...

Ovido - Quiz & Flashcards