Direktlänk till inlägg 27 mars 2009

Att driva djur från hästryggen....

Av Johanna - 27 mars 2009 21:16

Det är så ofta som andra bloggar får mig att börja fundera och det är väl lite det som är meningen med bloggar. Idag var det Henriks blogg som fick mig att börja fundera.

Jag bor ju på en gård en stor del av året, men på denna gård så bor det människor som inte alls delar mitt hästintresse! Inte en enda är positivt inställd till hästar och jag skulle aldrig få komma i närheten av deras kor med min häst. I höstas var vi iväg ett gäng från westernklubben och även några som inte är medlemmar. Vi var i af hemma hos en i klubben som har köttdjur för att alla som ville skulle få prova på att flytta kor. Vi var många ovana. Jag är ju absolut inte ovan vid kor, men att flytta dom från hästryggen eftersom jag är ensam ute i skogen utan tillgång till kossor att träna på. Dom här kossorna var ju vana att gå bredvid hästar men inte bli flyttade av dom, så ibörjan så var det ganska snurrigt. Men bara vi hade placerat ut oss och började cirkla dom lite så blev både kor och hästar lugna och vi kunde gå in och dela hjorden och plocka ut enskilda djur.

Det jag vill säga med den här texten är att när man jobbar från hästryggen så rider man ju inte i full galopp utan det är ju i ett lugnt tempo så man kan ha koll på hela hjorden och få den dit man vill. Det förstår inte min familj och speciellt inte min sambo... och jag tror att många har den synen. Kanske har dom sett något på tv eller kanske varit på en tävling där allting går i högre tempo eftersom där visar man ju upp moment som hästen behöver kunna ex i fall det skulle vara så att ett djur smiter iväg. Eller om det är team sorting eller team penning så ska man ju skilja ut djur på tid och då är det klart att det är ett högre tempo! Det jag efterlyser är mer uppvisningar med duktiga "cowboys", alltså såna som verkligen kan visa hur det ska gå till för att öka förståelsen för att hästar är ett bra redskap inom boskapskötsel både hos folk i allmänhet och framför allt bland bönderna i Sverige.

En bild från i höstas.


/Johanna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 mars 2010 17:12


Hej hopp! Nu är jag här igen!   Har tråkigt och är inte alltför nöjd med min blogg som jag skriver i vanligtvis så jag var tvungen att prova här igen. Snurrigt det blir när man inte är van. Tog hundra år innan jag ens hade lyckats logga in!   ...

Av Johanna - 20 juli 2009 09:55

Jag kommer att blogga i http://johanna-faune.blogspot.com   Den bloggen har precis som denna begränsat utrymme för bilder och sen var den jobbiga att lägga in flera bilder i eller så var det jag som gjorde fel. Hur som så kommer jag använda min blogg...

Av Johanna - 20 juli 2009 04:30

Efter lite funderande så kom jag på att jag provar och gör en blogg på blogg.se. Har försökt med det förut men då var namnet upptaget och jag kom inte på nåt annat som jag ville ha just då.   Men nu har jag http://johannaofaune.blogg.se   Vet ännu in...

Av Johanna - 19 juli 2009 21:16

Jag vill använda mig av mer bilder så jag har gjort en ny blogg! Vet inte om jag tycker om den än. Lite svårare att jobba med, men jag provar några dagar så får jag se.   Ni hittar mig på http://johanna-faune.blogspot.com   /Johanna ...

Av Johanna - 19 juli 2009 10:41

Just nu är det uppehåll men för bara några minuter sen öste regnet ner! Det lär nog komma mer för det är riktigt mörkt! Appropå mörkt så trodde jag att jag var jätte duktig och vaknade tidigt, men jag hade inte ens kommit ur sängen när mitt alarm som...

Ovido - Quiz & Flashcards