Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Tankar om att leva med en nackskada...

Av Johanna - 15 juni 2009 12:01

Igår skrev Tommy ett inlägg på sin blogg som jag började kommentera men som jag  skrev här igår så ångrar jag mig väldigt ofta just nu och raderar allt. Nu blev en nyfiken på vad jag hade börjat skriva så jag ska se om jag lyckas skriva om det fast annorlunda.


Jag lever med en nackskada. Nåt som gjort att jag fått avstå väldigt mycket. Flera gånger varje månad så får jag frågan: Klarar du verkligen att kasta lasso och svaret är ja det kan jag bara jag inte gör det för länge och än så länge kastar jag ju nästan bara från marken så jag vet ju inte hur det kommer gå från hästryggen. Självklart så vill jag kunna klara det från hästryggen men gör jag inte det så vet jag i alla fall att jag klarar det från marken. Så är mitt liv "byggt" nu, jag måste vara glad och tacksam för det jag klarar och inte försöka tänka på det jag inte klarar för då blir jag ledsen och deprimerad. Men när jag får den frågan så blir jag ledsen för jag känner att jag måste försvara mig. Att försvara mig mot andras tankar och åsikter är nåt som tar upp en stor del av mitt liv. Det skulle inte behöva vara så, men jag är väldigt känslig för vad andra tycker och tänker och därför lägger jag stor tid på att oroa mig och försvara mig.

Men när det sen är nåt som jag känner att jag inte klarar av så får jag ofta slängt i mitt ansikte Men kasta lasso kan du eller rida kan du! Ridningen är det som gör att jag klarar av vardagen. Jag har varit ganska dålig på att rida och jag har mått väldigt dåligt... Den här våren har jag haft ett mål med min ridning Att skicka Faune på träning hos Tommy Arvidsson det har gjort att jag ridit ca 5 dagar i veckan sen november -08 och då menar jag ridit inte bara åkt häst som jag ofta gjorde förut. Jag har inte mått så bra sen olyckan som jag har gjort den här våren! Jag har inte varit hos kiropraktorn sen november och förut gick jag minst var 3e vecka för att slippa ständig värk. Sen när Faune åkte till Tommy så avbröts ju mitt ridande och efter att han kom tillbaka så har han varit hänging i omgångar så det har inte blivit många timmar på hästryggen och det känner jag av. Just nu är jag rätt okej, men jag har haft ständig värk i över en vecks tid för bara några dagar sen.

Vad jag vill säga med den här texten är att många andra förstår inte att jag behöver ridningen för att fungera. För i andras ögon så är ridning nåt man gör för att det är roligt! För mig är det ju också roligt men framför allt är det min friskvård! Jag ser även ropingen som friskvård för den håller framför allt min axel men även nacken rörlig och det tränar ju även upp min styrka i höger sidan där skadan sitter.


Jag måste lära mig att acceptera att jag inte klarar av allt själv och att det inte är fel att behöva be andra om hjälp.

Det är rätt tufft att ha en skada som inte syns på utsidan, det är inte lika accepterat som om man saknar en arm el liknande..


Jag ska verkligen försöka att inte bry mig så mycket om vad andra tycker och tänker och jag hoppas att jag ska kunna förverkliga min dröm om att få dra av en dummy från start box!


/Johanna




 
 
Ingen bild

minternet

15 juni 2009 14:54

Du sätter ord så bra på detta problem.
Jag förstår faktiskt precis vad du menar :-)
Känner igen det alltför väl dessutom ;-)
Ledvärk syns inte heller utanpå och det blir svårt för andra att acceptera att man kan (och vill) göra vissa saker men inte andra.... det är ju bara vi som individer som vet vad vi klarar och inte. Jag får ofta höra: Men du är ju stark du kan väl lyfta...eller det fixar ju du....
Ja det skulle jag ju kunna, men det innebär med största sannolikhet att jag blir sjukskriven ett par dagar eller att jag inte kan rida eller sköta mitt hem under en tid....
Det är alltså enligt mig inte värt det ibland....

 
Ingen bild

Johanna

15 juni 2009 15:03

Precis så är det för mig också.
När jag var hos Tommy och tränade så försökte jag några gånger att lyfta dummyn men jag kände att visst jag kan göra detta nu, men då kommer jag vara sängliggande imorgon och det skulle innebära att all träning dagen därpå skulle bli inställd och det var det inte värt så Tommy fick snällt kliva av hästen varje gång han fått en träff.;) Men det är svårt för utomstående att förstå!
Tyvärr gör jag ibland saker som jag vet kommer göra att jag får ont bara för att jag inte vågar säga att jag inte klarar det eller för att jag så gärna vill att jag ska klara det.

 
Ingen bild

Carina

15 juni 2009 22:39

Mkt bra skrivet!!! Jag känner så väl igen mig. Ridning = friskvård!!! Min förra läkare som gick bort i vintras sa alltid till mig, ja även min massör o sjukgymnast oxå. Du ska rida!! Du får inte sluta rida!! Häftigt, eller hur?? Men ni kan tro att det sticker i ögonen på folk att jag bara jobbar 50% o sen har tid o ork att rida.
Kanske man skulle bilda ett forum för oss som har ridningen som träning för att klara vardagen??
Va rädd om dig vännen.
Kram Carina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 3 mars 2010 17:12


Hej hopp! Nu är jag här igen!   Har tråkigt och är inte alltför nöjd med min blogg som jag skriver i vanligtvis så jag var tvungen att prova här igen. Snurrigt det blir när man inte är van. Tog hundra år innan jag ens hade lyckats logga in!   ...

Av Johanna - 20 juli 2009 09:55

Jag kommer att blogga i http://johanna-faune.blogspot.com   Den bloggen har precis som denna begränsat utrymme för bilder och sen var den jobbiga att lägga in flera bilder i eller så var det jag som gjorde fel. Hur som så kommer jag använda min blogg...

Av Johanna - 20 juli 2009 04:30

Efter lite funderande så kom jag på att jag provar och gör en blogg på blogg.se. Har försökt med det förut men då var namnet upptaget och jag kom inte på nåt annat som jag ville ha just då.   Men nu har jag http://johannaofaune.blogg.se   Vet ännu in...

Av Johanna - 19 juli 2009 21:16

Jag vill använda mig av mer bilder så jag har gjort en ny blogg! Vet inte om jag tycker om den än. Lite svårare att jobba med, men jag provar några dagar så får jag se.   Ni hittar mig på http://johanna-faune.blogspot.com   /Johanna ...

Av Johanna - 19 juli 2009 10:41

Just nu är det uppehåll men för bara några minuter sen öste regnet ner! Det lär nog komma mer för det är riktigt mörkt! Appropå mörkt så trodde jag att jag var jätte duktig och vaknade tidigt, men jag hade inte ens kommit ur sängen när mitt alarm som...

Ovido - Quiz & Flashcards