Alla inlägg den 4 juni 2009

Av Johanna - 4 juni 2009 19:25

Jag blir inte riktigt klok på vad det är för fel på Faune. Han kanske inte är sjuk alls, eller? Vanligtvis så har han en temp på 37-37,5 men läser man i böcker så är 38 grader en normal temp för hästar. Det är ju vad han har nu. Jag själv har en temp på 36-36,5 så när jag har 37,2 känner jag mig jättesjuk men enligt läkare så är jag inte sjuk.

Han har inte varit varm om hovarna en enda gång sen jag red på morgonen utan det var bara innan ridturen.

Han ömmar visserligen lite men det har han gjort hela tiden sen han kom från Tommy (även där). Mitt svar på det är att han ätit deras kraftfoder som är behandlat med melass, nåt som är ett stort Nej i min foderstat vanligtvis. Såg inte det förens jag var där och läste på säcken. Socker gör honom jätte känslig i hovarna, därför är det ännu svårare för mig att lista ut om det är det eller om det är nåt annat.

Han ser pigg ut nu i alla fall, inte alls som imorse då han verkligen såg ynklig ut. Jag släppte tillbaka honom i stora hagen nu, efter inte ens 3 timmar i den lilla provisoriska hagen så var han i upplösningstillstånd! Han sparkade till och med den lilla killingen som råkade komma in där.=( Han försvann i trav när jag släppte honom, men när han upptäckte att dom andra hästarna inte var i närheten så gick han över i galopp och försvann över ängarna.

Ska bli spännande att se om han har normal temp imorgon så jag kan åka hem eller om det blir att stanna här resten av veckan.


/Johanna

Av Johanna - 4 juni 2009 11:02

Det har varit en effektiv morgon. Kalven hade gått tillbaka till sin mamma så dom åkte vi och hämtade kl 7 imorse. Där efter åkte jag till Faune och red en sväng. Jag tyckte han såg lite hänging ut så när vi kom tillbaka så tempade jag honom. Tempen var 38,4, vanligtvis har han en temp som ligger mellan 37 och 37,5. Jag är lite osäker på om han håller på att få fång så verkningsgrejerna åkte fram för att få bort all hovvägg som inte ska vara där. Han har ju gått i typ grushage under veckorna som han var hos Tommy och nu har han gått en vecka på bete. Kanske inte var världens bästa men jag hade inget val för vi har inte så många hagar och Faune skulle aldrig ha gått kvar i en hage själv utan att någon annan häst är i närheten.

Ska åka dit igen om några timmar för att kolla om hans temp är normal igen. Frågade precis M om jag fick göra en hage i en hagen. Hon tyckte jag skulle ta hem honom hit. Det känns ju sådär med tanke på att det inte finns någon med hästerfarnhet här och jag måste åka iväg idag och kommer inte tillbaka förens på måndag.=( Jag måste hem för att ta prover inför nästa veckas läkarbesök.


/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards